Klementin kalorier

0
311
Klementin kalorier
Foto: Unsplash
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Selv om den søte, saftige klementinen er en liten frukt, er den full av næringsstoffer. Lær mer om hvor mye kalorier det er i klementiner.

Kalorier i klementiner

I likhet med andre sitrusfrukter, for eksempel mandarin eller appelsin, vil ikke kalorier i klementiner hindre målene du har med vekttap. Klementiner gir også viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Kalorier og makronæringsstoffer i klementiner

Som med de fleste sitrusfrukter, er klementiner og appelsiner sin ernæringsprofil lik, spesielt når det gjelder det lave kaloriinnholdet. Til sammenligning er kaloriinnholdet i forskjellige sitrusfrukter (per enkelt frukt) som følger:

  • Klementiner: 35
  • Tangerin appelsin: 47
  • Valencia appelsin: 59
  • Florida appelsin: 65

Hvis du lurer på hva som er den beste frukten å spise på en diett for vekttap, er det lett å se at klementiner er det beste alternativet. En klementin har til og med færre kalorier enn et mellomstort eple, som inneholder 95 kalorier.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

De fleste av kaloriene i en klementin består av karbohydrater, med 8,9 gram eller 3 prosent av dagsbehovet. Kroppen din trenger karbohydrater for energi for å gi brensel for at musklene, hjernen, skjelettet og vevet skal fungere ordentlig.

Som med andre sitrusfrukter er ikke klementiner en særlig god proteinkilde, og gir bare 1 prosent av det daglige behovet eller 0,6 gram per frukt. Klementiner inneholder mye sukker, og gir 6,8 gram per frukt, men disse er naturlig forekommende sukkerarter, og kan derfor konsumeres som en del av et sunt kosthold. Klementiner inneholder også en ubetydelig mengde fett og kolesterol.

En annen verdifull ernæringsmessig gevinst med klementiner er fra fiberen. En klementin gir 5 prosent av det daglige behovet av dette næringsstoffet. Fiber er den delen av maten som kroppen din ikke helt kan fordøye. Den går gjennom magen og tarmen, og tilfører volum og væske som hjelper til med å mykne avføringen. Videre gjør fiber at du føler deg mett lenger og kan bidra til å forhindre at du overspiser, en vanlig årsak til vektøkning. Vær oppmerksom på at hvis du drikker juice fra klementinen, vil du ikke ha de samme fordelene som å spise hele rå frukt, fordi fiberinnholdet vil avta.

Andre næringsstoffer i klementiner

Klementiner er næringstette, spesielt med tanke på vitamin C-innholdet. Å spise to klementiner, som hver inneholder 36,1 mg C-vitamin, vil gi nesten 100 prosent av den anbefalte daglige behovet for kvinner og 80 prosent av den anbefalte daglige verdien for menn. Klementiner er også en god kilde til kalium, med 131 milligram per porsjon som gir 3 prosent av dagsbehovet per frukt. Dette mineralet hjelper med å opprettholde normal cellefunksjon ved å regulere væskebalansen i kroppen din. Utilstrekkelig kaliuminntak kan øke blodtrykket og øke risikoen for nyrestein og beintap. Ved å spise en klementin forsyner du kroppen din viktige B-vitaminer – riboflavin, tiamin, niacin, B6, pantotensyre og folat – som alle er nødvendige for riktig cellemetabolisme og hjernefunksjon samt for et sterkt immunsystem. Klementiner gir også viktige mineraler, inkludert kalsium, magnesium, fosfor og kobber, som alle støtter generell helse og velvære.

Relaterte artikler:

Klementin næringsinnhold

Næringsinnhold appelsin

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!