Klarer ikke trene

0
179
Klarer ikke trene

Klarer ikke trene. Lær hva du kan gjøre når du ikke klarer å begynne å trene og hvordan du skal greie å opprettholde trening på sikt.

Klarer ikke komme i gang med trening

Det å ikke klare å begynne å trene er nok et velkjent fenomen for mange, og gjelder ikke bare de som har trent lite eller ingenting, men også de som har hatt et treningsopphold. Uansett hva som er årsaken til at du ikke klarer å trene, er det grep du kan ta slik at du kommer i gang med trening.

I denne artikkelen vil du lære mer om hva du kan gjøre når du ikke klarer å begynne å trene, og hva du kan gjøre for å skape kontinuitet i treningen.

Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå med treningen

Å ha et mål for hva du ønsker å oppnå med treningen, kan gjøre det enklere å komme i gang. De aller fleste som har lyst til å begynne å trene, men sliter med å komme i gang, ønsker å gjøre det av en grunn. Det kan være for å få bedre helse, gå ned i vekt, eller fullføre en distanse på en bestemt tid. Uansett hva målet ditt er bør du ha et spesifikt og enkelt målbart mål, slik at du vet når du har nådd målet. Du må også tidsbestemme det slik at du har en deadline på når målet skal være nådd. Hvis du ikke klarer å begynne å trene, er det viktig at du setter deg mål som er realistiske, men som samtidig er noe du kan strekke deg etter.

Ta utgangspunkt i ditt formnivå

Vær ærlig med deg selv med tanke på ditt formnivå. Om det betyr at du kan jogge 500 meter, så er det ditt utgangspunkt. Mange har en oppfatning av hvor mye og hvor hard de skal trene, og det er ofte ikke i samsvar med hva du egentlig er i stand til å gjennomføre av trening. Mange som ikke klarer å trene, gjør det fordi de trener for hardt, noe som kan føre til manglende motivasjon og i verste fall overbelastning og skader. Gjennomfører du trening som hele tiden er i samsvar med hva kroppen din tåler, vil det gjøre treningen mer motiverende, og du vil lettere få en jevn og god formutvikling.

Trene med lav intensitet

Har du liten eller ingen erfaring med trening fra før, kan det være lurt å trene med lav intensitet den første tiden. Det gjør treningen lettere å gjennomføre, og vil være mye mer motiverende. Du reduserer også risikoen for å pådra deg skader. Mange tror at de må trene hardt for å bli i bedre form, men selv eliteutøvere gjennomfører det meste av treningen med lav intensitet. Å trene med lav intensitet vil derfor gi deg god effekt, og du trenger ikke stresse med å trene med høy intensitet den første tiden.

Gjør trening til en god vane

På lik linje med andre rutiner du har i hverdagen, vil et viktig mål for deg være å skape gode treningsrutiner. Når du ikke klare å trene, er mye av grunnen til det at du ikke har etablert gode rutiner for å trene. Planlegg derfor hva du skal trene og når, og gjennomføre treningen som planlagt. Etter periode vil treningen i stor grad gå av seg selv, og du kan fokusere energien din på å trene, og ikke så mye på å i det hele tatt å komme deg ut for å trene.

Klarer ikke trene

Når du ikke klarer å begynne å trene, så fortvil ikke. Med relativt enkle grep kan du komme i gang med trening, og på sikt greie å opprettholde treningen. Mye av nøkkelen til å klare å trene ligger i å sette seg et mål med treningen, og starte opp med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Ta det rolig i begynnelsen, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet. Du skal hele tiden føle mestring når du trener, og ikke grue deg, men glede deg til neste treningsøkt.

Relaterte artikler:

Motivasjon for å begynne å trene

Første dag med trening