Klarer ikke slanke meg

0
47
Klarer ikke slanke meg
Foto: Thought Catalog - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Noen ganger kan det virke umulig å gå ned i vekt. Dette problemet er faktisk ganske vanlig og kan være ekstremt frustrerende.

Du overvåker kanskje kaloriene og karbohydratene, spiser nok protein, trener regelmessig og gjør alt det andre som er kjent for å støtte vekttap, men vekta vil ikke rikke seg. Dette problemet er faktisk ganske vanlig og kan være ekstremt frustrerende.

Hvorfor mange kvinner ikke kan nå målvekten

Mange kvinner bruker betydelig penger, tid og krefter på å prøve å gå ned i vekt. Likevel ser det ut til at noen gjør små fremskritt. Flere faktorer påvirker din evne til å gå ned i vekt.

Helsetilstander

Visse sykdommer eller lidelser kan gjøre vekttap ekstremt vanskelig, inkludert:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

  • Lipødem: Denne tilstanden antas å ramme nesten en av ni kvinner over hele verden, og fører til at kvinnens hofter og bein akkumulerer overflødig fett som er ekstremt vanskelig å miste. Det forårsaker ofte også lett blåmerker og smerter.
  • Hypotyreose: Lave nivåer av skjoldbruskkjertelhormon fører til en redusert metabolisme som kan hindre vekttap.
  • Polycystisk ovariesyndrom (PCOS): Denne tilstanden er preget av insulinresistens og hormonell drevet fettakkumulering i magen. Det antas å påvirke opptil 21% av reproduktive kvinner.

Slanking og vekttapshistorikk

Hvis du har gått ned og fått tilbake vekt flere ganger tidligere, eller hvis du gikk på diett, har du sannsynligvis funnet det mer utfordrende å gå ned i vekt med hvert påfølgende forsøk. Faktisk vil en kvinne med en lang historie med jojo-slanking ha en tendens til å ha større problemer med å gå ned i vekt enn en som har holdt seg relativt konstant i vekt. Forskning har vist at dette hovedsakelig skyldes endringer i fettlagring som oppstår etter perioder med kalorimangel.

I hovedsak lagrer kroppen din mer fett når du begynner å spise mer etter en periode med deprivasjon, slik at den har en reserve tilgjengelig hvis kaloriinntaket reduseres igjen. I tillegg antyder en nylig dyreforsøk at jojo-slanking kan forårsake en immunrespons i fettvev som gjør fett tap vanskeligere.

Tarmbakterier kan også spille en rolle. Gjentatte sykluser av å miste og gjenvinne vekt ser ut til å fremme endringer i tarmbakterier som fører til økt vektøkning på lang sikt.

Alder

Aldring gir mange utfordringer for kvinner, inkludert å gjøre det vanskeligere enn noensinne å gå ned i vekt. Dessuten kan kvinner som aldri har vært tunge tidligere, slite med å opprettholde sin vanlige vekt når de blir eldre, selv om de spiser et sunt kosthold.

De fleste kvinner får 2,3–6,8 kg under aldringsprosessen på grunn av en reduksjon i muskelmasse og fysisk aktivitet, noe som resulterer i en langsommere metabolisme. I tillegg er vektøkning i overgangsalderen ekstremt vanlig på grunn av de mange hormonelle endringene som oppstår. Å prøve å gå ned i vekt under og etter overgangsalderen kan være utrolig vanskelig.

Svangerskapspåvirkninger

Dessverre kan din tendens til overvekt delvis skyldes faktorer du ikke har kontroll over. En av disse er genetikk, men andre, mindre kjente faktorer inkluderer forholdene du ble utsatt for i livmoren. Disse inkluderer din mors diett og hvor mye vekt hun har fått under graviditeten.

Forskning har vist at kvinner som går opp i vekt under graviditet, er mer sannsynlig å føde store babyer som blir overvektige eller overvektige i barndommen eller som voksne. Dessuten kan en gravid kvinnes diettvalg påvirke om barnet hennes utvikler et vektproblem i fremtiden.

«Ideelle» kroppsstørrelser gjennom historien

Selv om kostholdet og treningsvanene dine spiller en rolle for å bestemme vekten din, blir din grunnleggende form og størrelse i stor grad bestemt av genene dine. Faktisk antyder forskning at både hvor mye du veier og hvor du pleier å lagre fett, er sterkt påvirket av ditt unike genetiske mønster.

Å ta skritt for å redusere magefett er et sunt og viktig mål. På den annen side, hvis du prøver å tvinge kroppen din til å tilpasse seg hvilken størrelse som for tiden er i mote, jobber du mot naturen, og din innsats kan til slutt føre til frustrasjon.

Gjennom historien har forskjellige kroppstyper og størrelser blitt ansett som «ideelle». Så sent som for 100 år siden var det å være noe klumpete et ønskelig, feminint trekk hos kvinner. Tynne kvinner prøvde til og med å gå opp i vekt for å bli mer tiltalende. Imidlertid er det like vanskelig for en naturlig tynn person å legge på seg som for en naturlig større person å miste den.

I løpet av renessansen ble den nederlandske kunstneren Peter Paul Rubens kjent for sine nakne malerier av frodige kvinner, som han mente var kjennetegn på skjønnhet. Den dag i dag brukes begrepet «Rubenesque» for å beskrive en vakker, frodig person.

På 1800-tallet malte de franske impresjonistene, inkludert Monet, Renoir og Cézann, datidens kvinner som ble ansett som vakre. Når du ser på disse maleriene, kan du enkelt se at mange av kvinnene var mye større enn dagens modeller.

Det kan ikke benektes at den «ideelle» kvinnekroppen har endret seg betydelig de siste 60 årene, blitt slank og tonet i motsetning til avrundet og myk. Tidligere kvinner ble imidlertid ikke bombardert med ofte uoppnåelige bilder på Internett og TV.

Relaterte artikler:

Slanking og trening

Sykling som slanking

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!