Kjerringråd mot oppblåst mage

I denne artikkelen vil vi se på årsakene til oppblåsthet og presentere en rekke effektive kjerringråd som kan hjelpe deg med å få en sunnere og mer behagelig fordøyelse.

Selv om alle opplever gass og oppblåst mage, er noen mennesker plaget av det mer enn andre. Noen ganger kan overdreven gass bli ubehagelig eller til og med smertefullt. Men noen enkle endringer i kostholdet ditt kan gi lindring og også hjelpe på fordøyelsen.

Oppblåst mage kan være ubehagelig og plagsomt for mange. Heldigvis finnes det en rekke kjerringråd og naturlige metoder som kan bidra til å lindre dette vanlige problemet. I denne artikkelen vil vi utforske årsakene til oppblåsthet og presentere en rekke effektive kjerringråd som kan hjelpe deg med å få en sunnere og mer behagelig fordøyelse.

Relatert: Mat som ikke gir oppblåst mage

Årsaker til oppblåst mage

Før vi dykker inn i kjerringrådene, er det viktig å forstå hva som kan forårsake oppblåsthet. Oppblåsthet oppstår vanligvis når luft samler seg i magen eller tarmene, noe som kan føre til en følelse av oppblåsthet, gass og ubehag. De vanligste årsakene til oppblåst mage inkluderer:

1. Inntak av luft

Noen ganger svelger vi ufrivillig luft når vi spiser eller drikker, spesielt hvis vi spiser raskt eller snakker mens vi spiser. Dette kan føre til oppblåsthet.

2. Fordøyelsesproblemer

Fordøyelsesproblemer som irritabel tarm-syndrom (IBS), cøliaki og laktoseintoleranse kan føre til oppblåsthet som en del av deres symptomer.

3. Inntak av visse matvarer

Noen matvarer, som bønner, brokkoli, kål, løk, og brus, kan produsere gass i magen og føre til oppblåsthet hos noen mennesker.

4. Overvekt

Overvekt kan legge press på magen og tarmene, noe som kan føre til oppblåsthet.

5. Stress

Stress kan påvirke fordøyelsessystemet negativt og føre til oppblåsthet hos noen mennesker.

Relatert: Oppblåst mage på kvelden

Kjerringråd mot oppblåst mage

Nå som vi har identifisert årsakene til oppblåst mage, la oss se på noen effektive kjerringråd som kan hjelpe deg med å lindre dette ubehagelige symptomet.

1. Fennikelte

Fennikel er en urt som har blitt brukt i århundrer for å lindre fordøyelsesproblemer, inkludert oppblåsthet. Fennikelte kan hjelpe med å redusere gass og lindre ubehaget. For å lage fennikelte, tilsett en teskje knuste fennikelfrø i en kopp kokende vann, la det trekke i 5-10 minutter, og drikk deretter langsomt.

2. Ingefærte

Ingefær har antiinflammatoriske egenskaper som kan bidra til å berolige fordøyelseskanalen og redusere oppblåsthet. Du kan lage ingefærte ved å skrelle og hakke en liten bit ingefærrot, tilsette den i en kopp kokende vann, og la den trekke i 10-15 minutter før du drikker den.

3. Kullsyreholdige drikker

Unngå kullsyreholdige drikker som brus og kullsyreholdig vann, da de kan føre til oppblåsthet ved å introdusere ekstra luft i magen.

4. Spis sakte

Å spise for fort kan føre til at du svelger luft, som kan bidra til oppblåsthet. Prøv å ta deg tid til å tygge maten grundig og spise i et rolig tempo.

5. Unngå problematiske matvarer

Hvis du har lagt merke til at visse matvarer gir deg oppblåsthet, prøv å unngå dem eller redusere inntaket ditt. Hold en matdagbok for å identifisere potensielle triggermatvarer.

6. Probiotika

Probiotiske kosttilskudd eller probiotisk mat som yoghurt kan bidra til å gjenopprette en sunn tarmflora og redusere fordøyelsesproblemer.

7. Kostholdsendringer

For noen mennesker kan en endring i kostholdet, for eksempel å øke fiberinntaket eller redusere inntaket av fet og stekt mat, bidra til å lindre oppblåsthet.

8. Aktivitet og mosjon

Regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å stimulere fordøyelsen og redusere oppblåsthet. Prøv å inkludere daglig mosjon i rutinen din.

9. Drikk mye vann

Å drikke tilstrekkelig med vann kan bidra til å forhindre forstoppelse, som kan føre til oppblåsthet.

10. Kamille-te

Kamille-te har beroligende egenskaper som kan bidra til å lindre magekramper og oppblåsthet. Drikk en kopp kamille-te etter måltider.

Relatert: Oppblåst og hard mage

Forskning på kjerringråd mot oppblåst mage

Flere studier har undersøkt effektiviteten av kjerringråd mot oppblåst mage. En studie publisert i “Journal of Gastroenterology and Hepatology” fant at inntak av fennikelte kan bidra til å redusere alvorlighetsgraden av oppblåsthet og andre symptomer på fordøyelsesproblemer hos personer med irritabel tarm-syndrom (IBS).

En annen studie, publisert i “Phytotherapy Research,” fant at ingefærte hadde en betydelig positiv effekt på fordøyelseskomforten og reduserte oppblåsthet hos friske frivillige.

Disse studiene antyder at kjerringråd som fennikelte og ingefærte kan være effektive for å lindre oppblåsthet, selv om mer forskning er nødvendig for å bekrefte resultatene.

Urter mot oppblåst mage

En rekke urter med såkalte karminative egenskaper kan bidra til å lette gassen og forebygge oppblåsthet. En av urtene som har vist seg å ha karminative effekter er ingefær. En studie fant at ingefær hjelper til med å fremskynde fordøyelsen, noe som er viktig fordi hvis magen din tømmes raskere, kan gasser bevege seg raskere inn i tynntarmen for å lindre ubehag og oppblåsthet.

I tillegg fant en studie at hos personer med funksjonell dyspepsi, en tilstand med kroniske eller tilbakevendende smerter i øvre del av magen, stimulerte ingefær kombinert med artisjokkekstrakt gastrisk tømming.

Andre urter og krydder som kan gi gasslindring inkluderer:

  • Kamille
  • Dill
  • Fennikel
  • Basilikum
  • Karve
  • Spisskummen
  • Persille
  • Peppermynte
  • Spearmint

En kombinasjon av karve- og peppermynteoljer er en reseptfri formulering utviklet for å hjelpe til med å håndtere funksjonell dyspepsi; noen leger anbefaler det mot gass og oppblåsthet.

Du bør alltid få godkjenning fra legen din før du tar et urtetilskudd. Du bør prøve å få fordelen av karminativer fra maten du spiser i stedet for å ta kosttilskudd. Noen mennesker tenker på urtetilskudd som naturlige eller rett fra jorden, så de kan tas etter ønske, men mange av dem har farmasøytiske effekter og kan samhandle med medisiner.

Relatert: Årsaker og behandling av oppblåst mage og tung pust

Probiotika mot gass og oppblåsthet

Probiotika kan også hjelpe fordøyelsen og redusere overdreven gass. Probiotika er levende mikroorganismer, for det meste “gode” bakterier, som ligner på bakteriene som finnes i menneskets tarm. De er tilgjengelige som kosttilskudd, men Lemond bemerker at en rekke matvarer også har naturlige probiotika, inkludert:

  • Yoghurt
  • Kefir
  • Tempeh
  • Kimchi
  • Surkål

Forskning fant at probiotikumet Lactobacillus acidophilus reduserte magesmerter blant deltakere med irritabel tarm etter 12 uker. Og ifølge en anmeldelse har pasienter med irritabel tarm syndrom opplevd bedring i oppblåsthet og flatulens når de tar probiotika.

Koblingen mellom gass, stress og probiotika

Gass kan forverres av stress. Det er nerver opp og ned i GI-kanalen. Folk som har en tendens til å være nervøse kan utvikle gass, diaré eller forstoppelse. Når kostholdsendringer ikke er effektive, kan andre behandlinger, for eksempel avspenningsterapi, hjelpe.

Livsstress kan forårsake spasmer i tykktarmen og ubehag i magen, ifølge en anmeldelse. Anmeldere bemerket at progressiv muskelavslapning, meditasjon, yoga, rådgivning eller endringer i daglige stressende situasjoner kan bidra til å redusere stress og ha en positiv effekt på fordøyelseshelsen.

Forskere bruker mer og mer tid på å utforske de direkte forbindelsene mellom tarm, hjerne og probiotika, det som kalles tarm-hjerne-aksen. For eksempel, en rapport så på måten mikrobiota, bakteriene i tarmen, samhandler med sentralnervesystemet, ved å regulere hjernekjemi og påvirke nevroendokrine systemer assosiert med stressrespons, angst og hukommelsesfunksjon.

Flere studier begynner å utforske rollen til stress og psykologiske faktorer, og deres innvirkning på irritabel tarmsyndrom, ifølge en gjennomgang av studier publisert. Anmeldere bemerket at hypnoterapi, kognitiv atferdsterapi og sinn-kroppsterapi kan forbedre IBS-symptomer. De la til at disse terapiene kunne gi et mer kostnadseffektivt alternativ med færre bivirkninger enn legemidler.

Vær oppmerksom på matintoleranser

En viktig faktor som kan bidra til oppblåsthet er matintoleranser. Noen mennesker kan oppleve oppblåsthet etter å ha inntatt visse matvarer som de har en intoleranse mot. Laktoseintoleranse, for eksempel, kan føre til oppblåsthet og gass etter inntak av meieriprodukter. Glutenintoleranse, eller cøliaki, kan også forårsake lignende symptomer etter å ha spist glutenholdige produkter som brød og pasta. Hvis du mistenker at matintoleranse kan være en årsak til din oppblåsthet, kan det være lurt å konsultere en lege for å få en riktig diagnose og veiledning om hvordan du skal tilpasse kostholdet ditt.

Redusere saltinntaket

Høyt saltinntak kan føre til væskeretensjon og oppblåsthet. Matvarer som inneholder mye salt, som bearbeidede matvarer, hurtigmat og snacks, kan øke mengden væske i kroppen og føre til oppblåsthet. Å redusere saltinntaket kan derfor være en effektiv måte å minimere oppblåsthet på. Prøv å velge matvarer med lavt saltinnhold og unngå overflødig salt når du tilbereder måltider hjemme.

Relatert: Oppblåst og smerter i nedre del av magen

Mageøvelser

Å inkludere noen enkle mageøvelser i treningsrutinen din kan bidra til å styrke magemusklene og forbedre fordøyelsen. Øvelser som sit-ups, planken og leg raises kan bidra til å redusere oppblåsthet ved å fremme sunn tarmfunksjon og eliminere overflødig luft i magen. Regelmessig trening kan også bidra til å opprettholde en sunn vekt, noe som kan redusere presset på magen og redusere risikoen for oppblåsthet.

Unngå å drikke gjennom sugerør

Å drikke gjennom et sugerør kan føre til at du svelger mer luft enn nødvendig, noe som kan øke risikoen for oppblåsthet. Prøv å drikke direkte fra glasset eller koppen for å unngå å introdusere unødvendig luft i magen.

Slutt å røyke

Røyking kan føre til at du svelger luft og kan også påvirke fordøyelsessystemet negativt. Å slutte å røyke kan derfor være en viktig skritt mot å redusere oppblåsthet og forbedre generell helse.

Konklusjon

Oppblåst mage er et vanlig problem som kan være svært ubehagelig, men det finnes en rekke kjerringråd og naturlige metoder som kan hjelpe med å lindre dette symptomet. Det er viktig å være oppmerksom på årsakene til oppblåsthet, inkludert inntak av luft, fordøyelsesproblemer, visse matvarer, overvekt og stress. Ved å ta en helhetlig tilnærming som inkluderer kostholdsendringer, bruk av naturlige kjerringråd, trening og livsstilsendringer, kan du oppnå bedre fordøyelse og redusere forekomsten av oppblåsthet.

Husk at hver person er unik, og det som fungerer for en person, kan ikke nødvendigvis fungere for en annen. Det kan være nødvendig å eksperimentere med ulike metoder for å finne ut hva som fungerer best for deg. Hvis oppblåstheten vedvarer eller blir alvorlig, er det viktig å oppsøke lege for å utelukke underliggende medisinske tilstander. Med riktig omsorg og oppmerksomhet kan du oppnå bedre fordøyelseshelse og en mer behagelig hverdag.

Referanser

Om forfatteren