Kjerringråd mot kink i nakken

Å tøye eller påføre varme og is kan gi smertelindring når du har kink i nakken. Lær mer om kjerringråd mot kink i nakken.

Med så mange av oss som ser inn i datamaskiner eller stirrer ned på smarttelefonene våre mesteparten av tiden, er det ikke rart at vi har nakkesmerter. Faktisk fant forskning at 16,1 % av voksne opplevde nakkesmerter i løpet av de siste tre månedene.

En kink i nakken utvikler seg vanligvis når musklene svekkes over tid på grunn av dårlig holdning eller misbruk. Når nakkemusklene dine blir svake og du prøver å snu hodet, beveger ikke leddet seg jevnt lenger fordi det nå er malplassert. Ofte fanger leddet noe, enten trekker det en muskel eller treffer nerven uregelmessig, eller kanskje begge deler.

Da vil du få øyeblikkelig smerte og kroppen din har en beskyttende spasme. Kroppen din vil ikke at du skal bli mer skadet, så den vil knyte seg sammen, noe som får deg til å føle at du ikke engang kan bevege deg – og lar deg lure på hva du gjorde for å skade deg selv.

Å se ned på dataskjermen hele dagen kan føre til at musklene rundt nakkeleddene blir slitne og blir overbelastet. Å kjøre over lengre perioder, i tillegg til å se på smarttelefonen, kan ha samme effekt. Og å gjøre dette dag etter dag kan øke og fortrenge nakkeleddene dine.

Kjerringråd mot kink i nakken

For mindre, vanlige årsaker til nakkesmerter, prøv disse enkle kjerringrådene:

Relatert: Varighet på kink i nakken

Påfør varme eller is ved kink i nakken

Bruk is de første 48 til 72 timene, og bruk deretter varme etter det. Varme kan påføres med varme dusjer, varme kompresser eller en varmepute. Pass på at du ikke sovner med en varmepute eller ispose på plass for å unngå hudskader.

Ta reseptfrie smertestillende midler

Leger anbefaler ibuprofen eller acetaminophen.

Hold deg i bevegelse

Men unngå rykk eller smertefulle aktiviteter. Dette bidrar til å roe symptomene dine og redusere betennelse.

Skånsom massasje

La en partner forsiktig massere de såre eller smertefulle områdene. Når du gjør dette, er kommunikasjon nøkkelen. La partneren din prøve en rekke teknikker til de lander på en som føles bra. ‘Hvordan føles dette? Vil du ha mer eller mindre press?’ Det er det en massasjeterapeut vil gjøre.

Uansett hvilken teknikk du velger, anbefaler han imidlertid at alle massasjebevegelser bør rettes mot hjertet. Dette samsvarer med måten blodet strømmer på i venene dine, de blålilla linjene som er synlige under huden din. For mye trykk som går i feil retning, vekk fra hjertet ditt, har potensial til å skade en ventil.

Sørg for at du har riktig madrass eller pute

Prøv å sove på en fast madrass uten pute eller med en spesiell nakkepute.

Bruk en myk halskrage

Spør helsepersonell om å bruke en myk halskrage for å lindre ubehag. Ikke bruk kragen på lenge. Å gjøre det kan gjøre nakkemusklene svakere.

Tøye for å lindre kink i nakken

Nøkkelen til lindring for kink i nakken er riktig tøyning. Å gjøre sakte bevegelsesøvelser, opp og ned, fra side til side og fra øre til øre, kan bidra til å forsiktig strekke nakkemusklene. Enkelte yogastillinger kan også bidra til å lette smertene i nakken.

Her er noen andre spesifikke tøyninger du kan prøve ved skrivebordet eller i bilen som kan hjelpe deg å unngå stiv nakke:

  • Rull skuldrene bakover og ned 10 ganger.
  • Klem skulderbladene sammen 10 ganger.
  • Skyv hodet bakover inn i bilens hodestøtte eller hender og hold i 30 sekunder.
  • Før øret til skulderen 10 ganger på hver side.

Relaterte artikler:

Kink i nakken hos barn

Kjerringråd mot kink i ryggen

Referanser

Om forfatteren