Kjerringråd mot for lite magesyre

Magesyre er avgjørende for fordøyelsesprosessen. Når magen ikke kan produsere nok syre, kan viktige mineraler og proteiner ikke absorberes i denne kroppen. Lær mer om kjerringråd mot for lite magesyre.

Hvis kroppen ikke får nødvendige næringsstoffer, kan du få vitamin- eller mineralmangel. Magesyre er også ansvarlig for å drepe skadelige bakterier fra mat og nøytralisere enzymer. Lav magesyre kan gjøre kroppen sårbar for en rekke sykdommer og helsekomplikasjoner.

Utilstrekkelige magesyrenivåer har vært assosiert med en rekke helsemessige forhold, inkludert:

  • urolig mage
  • kvalme
  • sure oppstøt
  • halsbrann
  • underernæring
  • hudproblemer
  • osteoporose
  • lekk tarm syndrom
  • diabetes
  • kreft
  • astma
  • leddgikt
  • bakteriell overvekst av tynntarm (SIBO)

Hva forårsaker for lite magesyre?

Det er en rekke medvirkende faktorer for lav magesyre. Stress og dårlig kosthold er to av de vanligste årsakene som direkte kan påvirke fordøyelsesprosessen din.

Andre faktorer som kan forårsake lav magesyre inkluderer:

  • spiser for raskt
  • høyt sukkerinntak
  • sinkmangel
  • alder
  • syrenøytraliserende medisiner og reseptbelagte legemidler
  • matoverfølsomhet eller allergier
  • infeksjon
  • kronisk sykdom

Å løse disse problemene kan ikke bare øke og normalisere magesyrenivået, men også forbedre fordøyelseshelsen og redusere stress på kroppen din.

Symptomer på for lite magesyre

For lite magesyre er en trigger for dårlig fordøyelsesaktivitet. Fordi mat og næringsstoffer ikke kan brytes ned, sitter de i magen og får bakterier til å bygge seg opp. Hovedsymptomene fra denne prosessen er gass og oppblåsthet.

Andre symptomer du kan oppleve fra lav magesyre inkluderer:

  • kramper
  • halsbrann
  • kvalme
  • sure oppstøt
  • forstoppelse
  • diaré
  • infeksjon
  • ufordøyd mat i avføringen
  • dårlig ånde
  • svakt hår og negler
  • tørr hud
  • hårtap

5 kjerringråd for å øke magesyre

Behandling av lav magesyre avhenger av den underliggende årsaken. Hvis du har blitt foreskrevet syrenøytraliserende medisiner for halsbrannsymptomer, kan legen din endre resepten din for å unngå å utløse hypoklorhydrisymptomer.

Det er imidlertid noen få trinn du kan følge for å øke magesyrenivået på egen hånd.

Tygg maten din

Et enkelt, men oversett tips for å forbedre magesyrenivået og fordøyelsen er å tygge maten grundig. Fordøyelsen begynner ved munnen din. Hvordan du inntar måltidene dine kan påvirke hvordan kroppen din fordøyer maten.

Tygg maten og ta mindre biter for å stimulere fordøyelsesenzymer. Dette kan eliminere symptomer forbundet med for lite magesyre og bidra til å opprettholde et positivt nivå i magen.

Begrense bearbeidet mat

Et balansert kosthold rikt på frukt og grønnsaker kan også øke magesyrenivået. Bearbeidet mat og sukker kan forårsake betennelse i magen, redusere syreaktivitet og utløse sure oppstøtssymptomer.

Å innlemme et sunt kosthold kan også forbedre fordøyelsesprosessen din, slik at magen kan bryte ned maten tilstrekkelig og absorbere essensielle proteiner i kroppen. Vurdere å begrense alkoholinntaket for ekstra fordeler.

Spis fermenterte grønnsaker

Fermenterte grønnsaker – som kimchi, surkål og pickles – kan naturlig forbedre magesyrenivået ditt. Fermenterte grønnsaker og matvarer har probiotiske effekter som kan forbedre fordøyelsen, bekjempe skadelige bakterier og redusere betennelse fra lav magesyre.

Annet enn å forbedre fordøyelsen, har fermenterte grønnsaker blitt assosiert med å styrke immunforsvaret, fremme vekttap og senke blodtrykket. Før du inkorporerer fermentert mat i kostholdet ditt, diskutere risikoene og fordelene med legen din.

Drikk eplecidereddik

Rå eplecidereddik er en gjæret væske laget av knuste epler, bakterier og gjær. Den er rik på proteiner og enzymer som kan bidra til å bryte ned bakterier i mat. Rå eplecidereddik kan øke magesyrenivået fordi dets sure egenskaper introduserer mer syre i fordøyelseskanalen. Annet enn å øke magesyrenivået, har rå eplecidereddik blitt assosiert med å redusere symptomer fra sure oppstøt, diabetes og høyt blodsukker.

For å bruke eplecidereddik, fortynne en liten mengde med vann og drikk den før måltidet. Uten vann eller annet løsemiddel kan eplecidereddik skade emaljen på tennene.

Spis ingefær

Ingefær er viden kjent for sine antiinflammatoriske egenskaper, en essensiell kvalitet for å redusere betennelse fra lav magesyre. Det har også blitt anerkjent som en alternativ behandling for sure oppstøt og andre gastrointestinale lidelser. Imidlertid er det nødvendig med mer forskning for å bekrefte dens effekter på å forbedre magesyren.

Du kan skjære, rive eller bratte ingefær i te og mat. Det er også tilgjengelig som et oralt supplement og som et pulver. Rådfør deg med legen din før du tar ingefær inn i kostholdet ditt.

Relaterte artikler:

Hvordan teste magesyre

Konsekvenser av for lite magesyre

Referanser

Om forfatteren