Kilder til mettet fett

Å spise mye mettet fett kan øke kolesterolet og øke risikoen for hjertesykdom. Lær mer om kilder til mettet fett og hvordan du kan kutte ned på det.

KAMPANJER HOS MILRAB |

Mettet fett finnes i:

  • smør, ghee, suet, smult, kokosolje og palmeolje
  • kaker
  • kjeks
  • fete kjøttstykker
  • pølser
  • bacon
  • spekemat som salami, chorizo ​​og pancetta
  • ost
  • bakverk, som paier, quiche, pølseruller og croissanter
  • fløte, crème fraiche og rømme
  • iskrem
  • kokosmelk og kokosfløte
  • milkshakes
  • sjokolade og sjokoladepålegg

Helsemyndighetene anbefaler at:

  • en gjennomsnittlig mann i alderen 19 til 64 år bør ikke spise mer enn 30 gram mettet fett om dagen
  • en gjennomsnittlig kvinne i alderen 19 til 64 år bør ikke spise mer enn 20 gram mettet fett om dagen

Det anbefales også at folk reduserer det totale fettinntaket og erstatter mettet fett med noe umettet fett, inkludert omega-3-fett.

Tips for å spise mindre fett

For å hjelpe deg med å redusere den totale mengden fett i kostholdet ditt:

  • sammenligne matetiketter når du handler, slik at du kan velge mat som er lavere i fett
  • velg meieriprodukter med lavt eller lite fett eller meierialternativer
  • grille, bake, tette eller dampe mat fremfor steking
  • måle olje med en teskje for å kontrollere mengden du bruker, eller bruk en oljespray
  • kutt synlig fett og ta skinnet av kjøtt og fjærfe før du lager det
  • velg magrere kjøttstykker som er lavere i fett, for eksempel kalkunbryst og fettfattig kjøttdeig
  • tilsett mer grønnsaker og bønner i kjøttgryter og karriretter, og mindre kjøtt
  • Prøv pålegg med redusert fett, for eksempel pålegg basert på oliven- eller solsikkeoljer

Hvordan kutte ned på mettet fett

Praktiske tips for å hjelpe deg med å kutte ned på mettet fett:

Ernæringsetiketter på emballasjen kan hjelpe deg med å redusere mettet fett. Se opp for «mettet fett» på etiketten.

  • Høyt: Mer enn 5 gram mettet per 100 gram. Kan være fargekodet rød.
  • Middels: Mellom 1,5 gram og 5 gram mettet per 100 gram. Kan være fargekodet rav.
  • Lavt: 1,5 gram mettet eller mindre per 100 gram. Kan være fargekodet grønt.

Velg maten som har lavere innhold mettet fett. Serveringsstørrelser kan også variere, så sørg for at du sammenligner. Den enkleste måten å gjøre dette på er ved å se på næringsinnholdet per 100 gram.

Relaterte artikler:

Kilder til fett

Mat med mye fett

Om forfatteren