Kilder til magnesium

Magnesium er involvert i hundrevis av kjemiske reaksjoner i kroppen din, og hjelper deg med å opprettholde god helse. Mange når ikke det daglige referanseinntaket på 400 mg. Lær mer om kilder til magnesium.

Likevel kan du enkelt dekke dine daglige behov ved å spise mat som inneholder mye magnesium. Her er 10 sunne matvarer som inneholder mye magnesium.

Mørk sjokolade

28 gram mørk sjokolade gir 16% av dagsbehovet for magnesium. Det er også gunstig for tarm og hjertehelse og full av antioksidanter.

Avokado

En middels avokado gir 15% av dagsbehovet for magnesium. Avokado bekjemper betennelse, forbedrer kolesterolnivået, øker metthetsfølelse og er fullpakket med flere andre næringsstoffer.

Nøtter

Cashewnøtter, mandler og paranøtter inneholder mye magnesium. En enkelt servering med cashewnøtter gir 20% av dagsbehovet.

Belgfrukter

Belgfrukter er magnesiumrike matvarer. For eksempel inneholder en 1 kopp (170 gram) porsjon med svarte bønner 30% av dagsbehovet.

Tofu

En porsjon tofu gir 13% av dagsbehovet for magnesium. Det er også en god kilde til proteiner og flere andre næringsstoffer.

Frø

De fleste frø er rike på magnesium. En porsjon gresskarfrø på 28 gram inneholder forbløffende 37% av dagsbehovet.

Fullkorn

Fullkorn har mange næringsstoffer. En servering på 28 gram tørr bokhvete gir 16% av dagsbehovet for magnesium.

Fet fisk

Fet fisk er eksepsjonelt næringsrik og en god kilde til magnesium og andre næringsstoffer. En halv laksefilet gir 13% av dagsbehovet for magnesium.

Bananer

Bananer er en god kilde til flere næringsstoffer. En stor banan har 9% av dagsbehovet for magnesium.

Grønne bladgrønnsaker

Bladgrønne grønnsaker er en veldig god kilde til mange næringsstoffer, inkludert magnesium. En servering på 180 gram kokt spinat gir imponerende 39% av dagsbehovet.

Relaterte artikler:

Mat som inneholder magnesium

Magnesium og kalsium sammen

Referanser

Om forfatteren