Kidneybønner næringsinnhold

0
412
Kidneybønner næringsinnholdKidneybønner næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Brukt i en rekke tradisjonelle retter, spises kidneybønner vanligvis godt tilberedt. Lær mer om næringsinnholdet i kidneybønner.

Rå eller feil kokte kidneybønner er giftige, men godt tilberedte bønner kan være en sunn del av et godt balansert kosthold. De kommer i en rekke farger og mønstre, inkludert hvit, svart, rød, lilla, flekkete og stripete.

Næringsinnhold kidneybønner

Kidneybønner er hovedsakelig sammensatt av karbohydrater og fiber, men fungerer også som en god proteinkilde.

Næringsfakta for 100 gram kokte kidneybønner er:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Kalorier: 127
  • Vann: 67%
  • Protein: 8,7 gram
  • Karbohydrater: 22,8 gram
  • Sukker: 0,3 gram
  • Fiber: 6,4 gram
  • Fett: 0,5 gram

Protein

Kidneybønner er rike på protein. Bare 3,5 gram (100 gram) kokte kidneybønner kan skryte av nesten 9 gram protein, og utgjør 27% av det totale kaloriinnholdet. Selv om ernæringskvaliteten til bønneprotein generelt er lavere enn den for animalsk protein, er bønner et rimelig alternativ for mange mennesker. Faktisk er bønner en av de rikeste plantebaserte proteinkildene, noen ganger referert til som «fattigmannskjøtt. Det mest studerte proteinet i nyrebønner er faseolin, som kan forårsake allergiske reaksjoner hos noen mennesker. Kidneybønner inneholder også andre proteiner som lektiner og proteasehemmere.

Karbohydrater

Kidneybønner består hovedsakelig av stivelsesholdige karbohydrater, som utgjør omtrent 72% av det totale kaloriinnholdet. Stivelse består hovedsakelig av lange glukosekjeder i form av amylose og amylopektin. Bønner har en relativt høy andel amylose (30-40%) sammenlignet med de fleste andre kostkilder til stivelse. Amylose er ikke så fordøyelig som amylopektin. Fordøyelsen tar lengre tid, og det fører til en lavere og gradvis økning i blodsukkeret enn andre stivelser, noe som gjør kidneybønner spesielt gunstige for personer med diabetes type 2.

Kidneybønner rangerer veldig lavt på den glykemiske indeksen (GI), som er et mål på hvordan mat påvirker økningen i blodsukkeret etter et måltid. Bønnestivelse har faktisk en gunstigere effekt på blodsukkerbalansen enn mange andre matvarer med høyt karbohydrat.

Fiber

Kidneybønner har mye fiber. De inneholder betydelige mengder resistent stivelse, som kan spille en rolle i vektstyring. Kidneybønner gir også uoppløselige fibre kjent som alfa-galaktosider, noe som kan forårsake diaré og flatulens hos noen mennesker. Både resistent stivelse og alfa-galaktosider fungerer som prebiotika. Prebiotika beveger seg gjennom fordøyelseskanalen til de når tykktarmen din, der de er gjæret av gunstige bakterier. Fermentering av disse sunne fibrene resulterer i dannelse av kortkjedede fettsyrer, som butyrat, acetat og propionat, noe som kan forbedre tykktarmhelsen og redusere risikoen for tykktarmskreft.

Relaterte artikler:

Hvilke bønner er sunnest

Protein i bønner

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!