Ketose mat

0
57
Ketose mat
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Det ketogene dietten har blitt ganske populær. Undersøkelser har funnet at denne ekstreme lavkarbodietten kan være effektiv for vekttap, diabetes og epilepsi.

Det er også bevis som viser at ketogen diett kan være gunstig for visse kreftformer, Alzheimers sykdom og andre sykdommer også. Et ketogent kosthold begrenser vanligvis karbohydrater til 20–50 gram per dag. Selv om dette kan virke utfordrende, kan mange næringsrike matvarer lett passe inn i denne måten å spise på. Her er eksempler på sunn mat å spise på et ketogent diett.

Sjømat

Mange typer sjømat er uten eller med lite karbohydrater. Fisk og skalldyr er også gode kilder til vitaminer, mineraler og omega-3.

Lavkarbo grønnsaker

Netto karbohydrater i ikke-stivelsesholdige grønnsaker varierer fra 1–8 gram per kopp. Grønnsaker er næringsrike, allsidige og kan bidra til å redusere risikoen for sykdom.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ost

Osten er rik på proteiner, kalsium og gunstige fettsyrer, men inneholder likevel en minimal mengde karbohydrater.

Avokado

Avokado inneholder 2 gram netto karbohydrater per porsjon og inneholder mye fiber og flere næringsstoffer, inkludert kalium. I tillegg kan de forbedre hjertehelsemarkører.

Kjøtt

Kjøtt og fjærfe inneholder ikke karbohydrater og er rikt på protein av høy kvalitet og flere næringsstoffer. Gressmatet kjøtt er det sunneste valget.

Egg

Egg inneholder mindre enn 1 gram karbohydrater hver og kan bidra til å holde deg mett i timevis. De inneholder også mange næringsstoffer og kan beskytte øye- og hjertehelsen.

Kokosnøttolje

Kokosolje er rik på MCT, noe som kan øke ketonproduksjonen. I tillegg kan det øke stoffskiftet og fremme vekttap og magefett.

Gresk yoghurt og cottage cheese

Både vanlig gresk yoghurt og cottage cheese inneholder 5 gram karbohydrater per porsjon. Studier har vist at de bidrar til å redusere appetitten og fremme fylde.

Olivenolje

Ekstra Virgin olivenolje inneholder mye hjertesunne enumettede fettstoffer og antioksidanter. Den er ideell til salatdressing, majones og tilsetning av kokt mat.

Nøtter og frø

Nøtter og frø er hjertesunne, inneholder mye fiber og kan føre til sunn aldring. De gir 0–8 gram netto karbohydrater per unse.

Bær

Bær er rike på næringsstoffer som kan redusere risikoen for sykdom. De gir 5–12 gram netto karbohydrater per porsjon.

Smør og fløte

Smør og krem ​​er nesten uten karbohydrater og ser ut til å ha nøytrale eller gunstige effekter på hjertets helse når de konsumeres i moderasjon.

Kaffe og te

Usøtet kaffe og te inneholder ingen karbohydrater og kan bidra til å øke stoffskiftet, så vel som fysisk og mental ytelse. De kan også redusere risikoen for diabetes.

Mørk sjokolade og kakaopulver

Mørk sjokolade inneholder 3–10 gram netto karbohydrater per unse, inneholder mye antioksidanter og kan bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom.

Relaterte artikler:

Ketose bivirkninger

Ketogent kosthold

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!