Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Ketogen diett matplan

Hvis du har planer om slanking eller vektreduksjon, er sjansen stor for at du har hørt om ketogene dietter. Her får du en matplan for ketogene dietter.

Keto-dietten har blitt en av de mest populære metodene i hele verden for å gå ned i vekt og forbedre helsen. Forskning har vist at å ta i bruk denne lavkarbohydratfattige dietten med høyt fettinnhold. kan fremme fetttap og til og med forbedre visse forhold som diabetes type 2 og kognitiv tilbakegang.

Denne artikkelen forklarer hva du skal spise og unngå mens du følger et keto-kosthold, og gir et forslag til matplan for en ketogen diett.

Matplan for ketogene dietter

Å bytte til et ketogent kosthold kan virke overveldende, men det trenger ikke å være vanskelig. Fokuset ditt bør være å redusere karbohydrater mens du øker fett- og proteininnholdet i måltider og snacks. For å nå og forbli i en tilstand av ketose, må karbohydrater begrenses. Mens visse mennesker kanskje bare oppnår ketose ved å spise mindre enn 20 gram karbohydrater per dag, kan andre lykkes med et mye høyere karboinntak. Generelt, jo lavere karbohydratinntak, jo lettere er det å nå og holde seg i ketose. Dette er grunnen til å holde seg til ketovennlig mat og unngå varer rik på karbohydrater, er den beste måten å lykkes ned i vekt på et ketogent kosthold.

Keto-vennlig mat å spise

Når du følger et ketogent kosthold, bør måltider og snacks sentreres rundt følgende matvarer:

  • Egg: Beite, organiske hele egg gjør det beste valget.
  • Fjærkre: kylling og kalkun.
  • Fet fisk: Villfanget laks, sild og makrell.
  • Kjøtt: Gressfôret storfekjøtt, vilt, svinekjøtt, orgelkjøtt og bison.
  • Heltfett meieri: Yoghurt, smør og fløte.
  • Full fet ost: Cheddar, mozzarella, brie, geitost og kremost.
  • Nøtter og frø: Macadamia nøtter, mandler, valnøtter, gresskarfrø, peanøtter og linfrø.
  • Nøttesmør: Naturlige peanøtter, mandler og cashewnøtter.
  • Sunt fett: Kokosnøttolje, olivenolje, avokadoolje, kokosnøtsmør og sesamolje.
  • Avokado: Hele avokado kan tilsettes nesten ethvert måltid eller mellommåltid.
  • Ikke-stivelsesholdige grønnsaker: greener, brokkoli, tomater, sopp og paprika.
  • Smakstilsetning: Salt, pepper, eddik, sitronsaft, friske urter og krydder.

Mat du bør unngå på en ketogen diett

Unngå mat som er rik på karbohydrater mens du følger en keto-diett.

Følgende matvarer bør begrenses:

  • Brød og bakevarer: Hvitt brød, fullkornsbrød, kjeks, småkaker, smultringer og rundstykker.
  • Godteri og sukkerholdig mat: Sukker, is, godteri, lønnesirup, agavesirup og kokosnøtt sukker.
  • Søtede drikker: Soda, juice, søtet te og sportsdrikk.
  • Pasta: Spaghetti og nudler.
  • Korn og kornprodukter: Hvete, ris, havre, frokostblandinger og tortillaer.
  • Stivelsesholdige grønnsaker: Poteter, søtpoteter, butternut squash, mais, erter og gresskar.
  • Bønner og belgfrukter: Svarte bønner, kikerter, linser og nyrebønner.
  • Frukt: Sitrus, druer, bananer og ananas.
  • Høykolhydrat-sauser: Barbecue saus, sukkerholdige salatdressinger og dyppende sauser.
  • Visse alkoholholdige drikker: Blandede øl og sukkerholdige drikker.

Selv om karbohydrater bør begrenses, kan frukt med lite glykemisk frukt som bær nytes i begrensede mengder så lenge du opprettholder et keto-vennlig makronæringsstoffområde.

Sørg for å velge sunne matkilder, og unnslippe bearbeidet mat og usunt fett.

Følgende bør unngås:

  • Usunt fett: Margarin, forkortelse og vegetabilske oljer som raps og maisolje.
  • Behandlet mat: Hurtigmat, pakket mat og foredlet kjøtt som pølser og lunsjkjøtt.
  • Annen mat: Matvarer som inneholder kunstige farger, konserveringsmidler og søtstoffer som sukkeralkoholer og aspartam.

Relaterte artikler:

Hva er ketolyse

Streng ketose diett

Om forfatteren

2 comments

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE