Ketogen diett matplan

2
332
Ketogen diett matplan
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvis du har planer om slanking eller vektreduksjon, er sjansen stor for at du har hørt om ketogene dietter. Her får du en matplan for ketogene dietter.

Keto-dietten har blitt en av de mest populære metodene i hele verden for å gå ned i vekt og forbedre helsen. Forskning har vist at å ta i bruk denne lavkarbohydratfattige dietten med høyt fettinnhold. kan fremme fetttap og til og med forbedre visse forhold som diabetes type 2 og kognitiv tilbakegang.

Denne artikkelen forklarer hva du skal spise og unngå mens du følger et keto-kosthold, og gir et forslag til matplan for en ketogen diett.

Matplan for ketogene dietter

Å bytte til et ketogent kosthold kan virke overveldende, men det trenger ikke å være vanskelig. Fokuset ditt bør være å redusere karbohydrater mens du øker fett- og proteininnholdet i måltider og snacks. For å nå og forbli i en tilstand av ketose, må karbohydrater begrenses. Mens visse mennesker kanskje bare oppnår ketose ved å spise mindre enn 20 gram karbohydrater per dag, kan andre lykkes med et mye høyere karboinntak. Generelt, jo lavere karbohydratinntak, jo lettere er det å nå og holde seg i ketose. Dette er grunnen til å holde seg til ketovennlig mat og unngå varer rik på karbohydrater, er den beste måten å lykkes ned i vekt på et ketogent kosthold.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Keto-vennlig mat å spise

Når du følger et ketogent kosthold, bør måltider og snacks sentreres rundt følgende matvarer:

  • Egg: Beite, organiske hele egg gjør det beste valget.
  • Fjærkre: kylling og kalkun.
  • Fet fisk: Villfanget laks, sild og makrell.
  • Kjøtt: Gressfôret storfekjøtt, vilt, svinekjøtt, orgelkjøtt og bison.
  • Heltfett meieri: Yoghurt, smør og fløte.
  • Full fet ost: Cheddar, mozzarella, brie, geitost og kremost.
  • Nøtter og frø: Macadamia nøtter, mandler, valnøtter, gresskarfrø, peanøtter og linfrø.
  • Nøttesmør: Naturlige peanøtter, mandler og cashewnøtter.
  • Sunt fett: Kokosnøttolje, olivenolje, avokadoolje, kokosnøtsmør og sesamolje.
  • Avokado: Hele avokado kan tilsettes nesten ethvert måltid eller mellommåltid.
  • Ikke-stivelsesholdige grønnsaker: greener, brokkoli, tomater, sopp og paprika.
  • Smakstilsetning: Salt, pepper, eddik, sitronsaft, friske urter og krydder.

Mat du bør unngå på en ketogen diett

Unngå mat som er rik på karbohydrater mens du følger en keto-diett.

Følgende matvarer bør begrenses:

  • Brød og bakevarer: Hvitt brød, fullkornsbrød, kjeks, småkaker, smultringer og rundstykker.
  • Godteri og sukkerholdig mat: Sukker, is, godteri, lønnesirup, agavesirup og kokosnøtt sukker.
  • Søtede drikker: Soda, juice, søtet te og sportsdrikk.
  • Pasta: Spaghetti og nudler.
  • Korn og kornprodukter: Hvete, ris, havre, frokostblandinger og tortillaer.
  • Stivelsesholdige grønnsaker: Poteter, søtpoteter, butternut squash, mais, erter og gresskar.
  • Bønner og belgfrukter: Svarte bønner, kikerter, linser og nyrebønner.
  • Frukt: Sitrus, druer, bananer og ananas.
  • Høykolhydrat-sauser: Barbecue saus, sukkerholdige salatdressinger og dyppende sauser.
  • Visse alkoholholdige drikker: Blandede øl og sukkerholdige drikker.

Selv om karbohydrater bør begrenses, kan frukt med lite glykemisk frukt som bær nytes i begrensede mengder så lenge du opprettholder et keto-vennlig makronæringsstoffområde.

Sørg for å velge sunne matkilder, og unnslippe bearbeidet mat og usunt fett.

Følgende bør unngås:

  • Usunt fett: Margarin, forkortelse og vegetabilske oljer som raps og maisolje.
  • Behandlet mat: Hurtigmat, pakket mat og foredlet kjøtt som pølser og lunsjkjøtt.
  • Annen mat: Matvarer som inneholder kunstige farger, konserveringsmidler og søtstoffer som sukkeralkoholer og aspartam.

Relaterte artikler:

Hva er ketolyse

Streng ketose diett

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

2 KOMMENTARER