Kardiovaskulær trening

0
16
Kardiovaskulær trening
Foto: Kalen Emsley - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hjertet ditt banker raskere. Du puster raskere og dypere, og du svetter. Økt pust og hjertefrekvens øker behovet for mer oksygen, og denne typen aktivitet kalles gjerne kardiovaskulær trening.

Det er sannsynligvis fordi du har beveget de store musklene i beina, armene og hoftene dine over en lenger periode. Når disse store musklene er involvert i trening, gir det økt respirasjonsfrekvens for å produsere energi. I sin tur fører behovet for mer oksygen til økt pust og hjertefrekvens. Og en slik form for aktivitet kalles kardiovaskulær trening – eller kort sagt kardio.

Hva er kardiovaskulær trening?

Også kalt aerob eller utholdenhetstrening, kardiovaskulær trening er enhver form for aktivitet som bruker aerob metabolisme. Det vil si at under aktiviteten er oksygen sterkt involvert i reaksjonene som produserer energien som er nødvendig for å opprettholde aktiviteten. Pulsen øker, og du puster dypere for å maksimere oksygenmengden i blodet og hjelpe deg med å bruke mer oksygen effektivt. Derfor føler du deg mer energisk og ikke blir sliten raskt.

Kardiovaskulær trening er en hvilken som helst intens aktivitet som øker hjertefrekvensen og respirasjonen og øker oksygen og blodstrøm gjennom kroppen mens du bruker store muskelgrupper i kroppen gjentatt og rytmisk. Slik aktivitet utfordrer gradvis de mest vitale indre kroppsorganene og forbedrer funksjonen og ytelsen til hjertet, lungene og sirkulasjonssystemet. Kardio forbedrer mange aspekter av helsen, inkludert hjertehelse, mental helse, humør, søvn, vektregulering og metabolisme.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Faktisk blir hjertet mer effektivt for hvert slag når det pumper oksygenbærende blod, lungene mer effektive for å ta inn oksygen, og musklene er mer rustet til å bruke mer oksygen. Likevel, når pusten og hjertefrekvensen øker, bør du ikke ta i så mye at du føler at du trenger å stoppe og hvile. Hvis du opplever en sterk trang til å stoppe og hvile, uvanlig smerte eller alarmerende symptomer, må du stoppe umiddelbart og oppsøke lege.

For at en øvelse skal betraktes som kardio, må den øke hjertefrekvensen og pustefrekvensen til det moderat til høy intensitet (minst 50 prosent av normalfrekvensen) i minst 10 minutter. Det er derfor aktiviteter som er gjennomført for å forbedre styrke, for eksempel motstandstrening, bruk av vektmaskiner, løfte vekter og kjernetrening IKKE betraktes som kardio, fordi de ikke øker hjertefrekvensen i løpet av treningsperioden.

Hvilke er de vanligste kardiovaskulære øvelsene?

  • Rask gange
  • Løping
  • Jogging
  • Burpees
  • Svømming
  • Vann-aerobics
  • Sykling
  • Dans
  • Langrenn
  • Volleyball
  • Basketball
  • Fotball
  • Roing
  • Kajakkpadling
  • Sirkeltrening
  • Hoppetau
  • Trappeklatring
  • HIIT
  • Fjellklatring
  • Kickboksing

Relaterte artikler:

Kardiovaskulær kondisjon

Fart når du trener gerilja kardio

Annonse fra MILRAB