Kardio trening

K

Kardio trening

Kardio trening. Lær mer om hva kardio trening er og hvordan du kan gjennomføre effektiv kardio trening med løping.

Hva er kardiotrening

Kardio trening innebærer trening som gir god effekt på kardiovasulære forhold i kroppen, som omhandler hjertet og blodet. Når du trener kardio, kan det være for å forbedre blodets evne til å frakte oksygen og forbedre og forbedre hjertets evne til å pumpe blodet effektivt. Løping kan vær en effektiv form for kardiotrening, og det finnes effektive måter du kan trene kardio for å få best mulig treningsutbytte.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gjennomføre kardio trening med løping.

Hvordan trene kardio med løping

Det er ofte en oppfatning at kardio trening er trening med høy intensitet, men du kan ha like godt utbytte av å trene med lavere intensitet. Av den totale treningsmengden du gjennomfører i løpet av en uke bør du faktisk ha en overvekt av trening med lav intensitet. Så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden bør gjennomføres med denne intensiteten, mens resterende kan bli utført med moderat til hard intensitet.

Kardio trening med lav intensitet

Kardio trening med løping tilsvarer 60-70% av makspuls, med en hjertefrekvens som ligger mellom 114-133 slag per minutt, dersom du har en makspuls på 190.  Varighet kan være mellom 40-80 minutter. Treningseffekten er forbedring av den generelle kondisjonen, reduserer restitusjonstiden og øker metabolismen. Behagelig og rolig trening med lav muskelbelastning og kardiovaskulær belastning.

Kardio trening med moderat intensitet

Intensitet på 70-80% av makspuls, med en hjertefrekvens som ligger mellom 133-152 slag per minutt.  Varighet mellom 10-40 minutter. Treningseffekten er en økning i det generelle treningstempoet, som gjør det lettere å utføre anstrengelser av moderat intensitet og øker prestasjonsevnen. Stabil, kontrollert, rask pusting.

Kardio trening med hard intensitet

Tilsvarer 80-90% av makspuls, med en hjertefrekvens som ligger mellom 152-171 slag per minutt.  Varighet kan ligge mellom 2-10 minutter. Treningseffekten er økt evne til å opprettholde utholdenhet i høy fart. Treningen forårsaker muskeltretthet og tung pust.

Hva slags kardio trening du kan gjennomføre med løping

Du kan variere treningsprogrammet ditt med forskjellige måter å trene løping på, basert på med hvilken intensitet du trener. Trening med lavere intensitet kan typisk være trening du gjennomfører etter harde treningsøkter, og annen aerob trening du gjennomfører i løpet av en treningsuke. Trening med moderat til hard intensitet kan være intervalltrening, tempotrening og fartslek.

Kardio trening

Kardio trening er trening alle utøvere på alle nivå bør gjennomføre jevnlig. Løping er et eksempel på denne type trening, men du kan også trene, sykling, svømming og rekke andre utholdenhetsidretter som vil gi deg kardiotrening.

Relaterte artikler:

Trene opp aerob utholdenhet og kapasitet

Intervalltrening for å øke din aerob kapasitet

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg