Karbohydrater og insulin

0
191
Karbohydrater og insulin
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Når blodsukkernivået stiger, produserer bukspyttkjertelen insulin, et hormon som ber cellene absorbere blodsukkeret for energi eller lagring.

Karbohydrater og insulin

Når folk spiser en mat som inneholder karbohydrater, fordeler fordøyelsessystemet det fordøyelige til sukker, som kommer inn i blodet.

  • Når blodsukkernivået stiger, produserer bukspyttkjertelen insulin, et hormon som ber cellene absorbere blodsukkeret for energi eller lagring.
  • Når celler absorberer blodsukkeret, begynner nivåene i blodomløpet å falle.
  • Når dette skjer, begynner bukspyttkjertelen å lage glukagon, et hormon som signaliserer leveren til å begynne å slippe lagret sukker.
  • Dette samspillet av insulin og glukagon sikrer at celler i hele kroppen, og spesielt i hjernen, har en jevn tilførsel av blodsukker.

Karbohydratmetabolisme er viktig i utviklingen av diabetes type 2, som oppstår når kroppen ikke kan lage nok insulin eller ikke kan bruke insulinet riktig.

  • Diabetes type 2 utvikler seg vanligvis gradvis over en årrekke, og begynner når muskler og andre celler slutter å svare på insulin. Denne tilstanden, kjent som insulinresistens, får blodsukkeret og insulinnivået til å holde seg høyt lenge etter å ha spist. Over tid vil kravene som stilles til de insulinfremmende cellene gjøre at insulinproduksjonen til slutt stopper opp.

Glykemisk indeks

Tidligere ble karbohydrater ofte klassifisert som enten «enkle» eller «komplekse» og beskrevet på følgende måte:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Enkle karbohydrater

Disse karbohydratene er sammensatt av sukker (som fruktose og glukose) som har enkle kjemiske strukturer som består av bare ett sukker (monosakkarider) eller to sukkerarter (disakkarider). Enkle karbohydrater brukes lett og raskt til energi av kroppen på grunn av deres enkle kjemiske struktur, noe som ofte fører til en raskere økning i blodsukker og insulinutskillelse fra bukspyttkjertelen – noe som kan ha negative helseeffekter.

Komplekse karbohydrater

Disse karbohydratene har mer komplekse kjemiske strukturer, med tre eller flere sukkerarter koblet sammen (kjent som oligosakkarider og polysakkarider). Mange komplekse karbohydratmat inneholder fiber, vitaminer og mineraler, og det tar lengre tid å fordøye – noe som betyr at de har en mindre umiddelbar innvirkning på blodsukkeret, og får det til å stige saktere. Men andre såkalte komplekse karbohydratmat som hvitt brød og hvite poteter inneholder stort sett stivelse, men lite fiber eller andre gunstige næringsstoffer.

Å dele opp karbohydrater i enkle og sammensatte, står imidlertid ikke for effekten av karbohydrater på blodsukkeret og kroniske sykdommer. For å forklare hvordan forskjellige typer karbohydratrike matvarer direkte påvirker blodsukkeret, ble den glykemiske indeksen utviklet og anses som en bedre måte å kategorisere karbohydrater, spesielt stivelsesholdig mat.

Den glykemiske indeksen rangerer karbohydrater i en skala fra 0 til 100 basert på hvor raskt og hvor mye de øker blodsukkernivået etter å ha spist. Mat med høy glykemisk indeks, som hvitt brød, fordøyes raskt og forårsaker betydelige svingninger i blodsukkeret. Mat med lav glykemisk indeks, som hele havre, fordøyes saktere, noe som gir en gradvis økning i blodsukkeret.

  • Mat med lavt glykemisk innhold har en rating på 55 eller mindre, og mat som er vurdert til 70-100 regnes som mat med høyt glykemisk innhold. Mat på middels nivå har en glykemisk indeks på 56-69.
  • Å spise mange matvarer med høyt glykemisk indeks – som gir kraftige topper i blodsukkeret – kan føre til økt risiko for type 2-diabetes, hjertesykdommer og overvekt. Det er også et forarbeid som knytter høyt glykemisk kosthold til aldersrelatert makulær degenerasjon, eggløsning, infertilitet og tykktarmskreft.
  • Mat som har en lav glykemisk indeks har vist seg å bidra til å kontrollere diabetes type 2 og forbedre vekttap.
  • En gjennomgang av studier av 2014 som undersøkte karbohydratkvalitet og risiko for kronisk sykdom, viste at dietter med lav glykemisk indeks kan gi antiinflammatoriske fordeler.

Relaterte artikler:

Lavglykemisk kosthold

Mat med lite sukker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!