Karbohydrater i tomat

0
371
Karbohydrater i tomat
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Tomater har relativt lavt innhold av karbohydrater, og inneholder mange vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Karbohydrater i tomater

Siden tomater ikke inneholder mye karbohydrater, kan folk som følger en lavkarbodiett spise dem med måte. Antall karbohydrater i tomater kan variere avhengig av den spesielle typen tomat eller tomatprodukt.

I denne artikkelen ser vi på karbohydrater for tomater og andre grønnsaker som en person kan inkludere i kostholdet.

Antall karbohydrater i noen vanlige tomatsorter:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


  • en druetomat – 0,307 gram
  • en cherrytomat – 0,661 g
  • en italiensk tomat eller plommetomat
  • en middels tomat (ca. 123 g)
  • 1 kopp hakkede eller skiver tomater (ca. 180 g)
  • 1 kopp cherrytomater (ca. 149 g)

Tomater gir en rekke næringsstoffer, inkludert:

  • vitamin C
  • kalium
  • kalsium
  • vitamin A
  • fosfor
  • folat

I tillegg inneholder tomater et stort antall antioksidanter, for eksempel:

  • lykopen
  • betakaroten
  • lutein
  • flavonoider
  • fenolsyrer
  • tanniner

Personer som følger et lite karbohydratdiett, bør sjekke etiketten til tomatproduktet for de totale karbohydrater og eventuelt tilsatt sukker.

Andre lavkarbofrukt og grønnsaker

Personer som ønsker å begrense inntaket av grønnsaker som er høyere i karbohydrater, bør unngå stivelsesholdig frukt og grønnsaker, som poteter, mais og søtpoteter.

Her er noen grønnsaker med lavt stivelse som en person kan velge blant:

  • grønne bønner
  • grønnkål
  • sukkererter
  • reddiker
  • artisjokk
  • paprika
  • brokkoli
  • babymais
  • løk
  • sopp
  • selleri
  • squash
  • asparges
  • blomkål
  • bambus skudd
  • rødbeter
  • gulrøtter
  • bønnespirer
  • neper
  • aubergine
  • rosenkål
  • kål
  • kålrot
  • salat, spinat og ruccola
  • purre

Folk må huske på at de fleste grønnsaker vil ha minst noen karbohydrater i seg. Folk som teller karbohydrater kan lære om det totale innholdet av karbohydrater i grønnsakene de spiser. Ikke-stivelsesholdig frukt og grønnsaker, inkludert tomater, er et bra sted å starte. Folk kan velge friske, frosne eller hermetiske grønnsaker. Imidlertid bør de unngå altfor bearbeidede grønnsaker eller de med tilsatt salt.

Frukt er en viktig del av et sunt kosthold. For folk som teller karbohydrater, kan frukt imidlertid by på et problem på grunn av det høye sukkerinnholdet. En person som teller karbohydrater, kan forvente å spise omtrent 15 g karbohydrater i en liten hel frukt, eller omtrent en halv kopp hermetisk eller frossen frukt.

Det er anbefalt at mennesker som lever med diabetes spiser frukt som har lav glykemisk indeks. Disse matvarene vil ikke forårsake en stor økning i blodsukkernivået, og de er vanligvis lavere i sukker og karbohydrater. Noen av anbefalingene er:

  • cantaloupe
  • pærer
  • epler
  • bringebær
  • bjørnebær
  • jordbær

Uansett hvilken type frukt en person velger å spise på en lavkarbo-diett, bør de holde seg til friske eller frosne varianter, uten tilsatt sukker. Tørket frukt og hermetisert frukt inneholder ofte tilsatt sukker.

Relaterte artikler:

Tomater karbohydrater

Ananas karbohydrater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!