Karbohydrater i ris

0
36
Karbohydrater i ris
Foto: Joanna Kosinski - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hvit og brun ris har omtrent samme mengde karbohydrater. Lær mer om karbohydrater i ris, og hvilke alternativer du kan velge mellom.

Det er 52 gram karbohydrater i en kopp langkornet, kokt brun ris, mens for samme mengde kokt, beriket, kortkornet hvit ris har omtrent 53 gram karbohydrater. Kokt villris har bare 35 gram karbohydrater, noe som gjør det til et av de beste alternativene hvis du vil redusere karbohydratinntaket.

Brun ris

Totalt karbohydratinnhold: 52 gram (en kopp langkornet kokt ris)

Brun ris er den beste maten i noen helsekostsirkler, siden den anses å være mer næringsrik. Brun ris er fullkorn og har mer fiber enn hvit ris. Det er også en flott kilde til magnesium og selen. Det kan bidra til å redusere risikoen for type 2-diabetes, senke kolesterolet og oppnå en ideell kroppsvekt. Avhengig av type, kan den smake nøtteaktig, aromatisk eller søt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Hvit ris

Totalt karbohydratinnhold: 53 gram (en kopp, kortkornet, kokt)

Hvit ris er den mest populære typen ris og er nok den mest brukte. Behandlingen hvit ris gjennomgår, tømmer den for noe av fiberen, vitaminet og mineralene. Men noen typer hvit ris er beriket med ekstra næringsstoffer.

Villris

Totalt karbohydratinnhold: 35 gram (en kopp, kokt)

Villris er faktisk kornet til fire forskjellige gressarter. Selv om det teknisk sett ikke er ris, blir det ofte referert til det. Den seige teksturen har en jordnær, nøtteaktig smak som mange synes er smakfull. Villris er også rik på næringsstoffer og antioksidanter.

Svart ris

Totalt karbohydratinnhold: 34 gram (en kopp, kokt)

Svart ris har en tydelig tekstur og blir noen ganger lilla når den er kokt. Den er full av fiber og inneholder jern, protein og antioksidanter. Det brukes ofte i dessertretter, siden noen typer er litt søte. Du kan eksperimentere med svart ris i en rekke retter.

Rød ris

Totalt karbohydratinnhold: 45 gram (en kopp, kokt)

Rød ris er et annet næringsrikt valg som også har mye fiber. Mange liker den nøtteaktige smaken og seige tekstur. Smaken av rød ris kan imidlertid være ganske kompleks. Du kan oppleve at fargen gir en estetisk forbedring av visse retter.

Gode ​​vs dårlige karbohydrater

Prøv å få i deg karbohydrater fra fullkornkilder som brun eller vill ris, som begge inneholder sunn fiber. Det er også viktig å sørge for at du spiser riktig mengde karbohydrater daglig.

Mayo Clinic anbefaler at du får mellom 225 og 325 gram karbohydrater hver dag. Dette bør utgjøre omtrent 45 til 65 prosent av de totale daglige kaloriene dine, og bør spises gjennom hele dagen. Forsøk alltid å ta næringsrike valg når det gjelder karbohydrater.

Relaterte artikler:

Usunne karbohydrater

Sunne karbohydrater

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!