BLACK

WEEK!

OPPTIL 56% RABATT!


Karbohydrater i melk

Sukkerlaktosen gir alle karbohydratene i melk, og noen melkeprodukter inkluderer også tilsatt sukker. Lær mer om hvor mye karbohydrater det er i melk.

Ikke alle kan drikke melk; Noen har melkeproteinallergi eller kan være følsomme for naturlig sukker, laktose, som finnes i melk. Men for de som kan konsumere kumelk, gir det mange ernæringsmessige fordeler. Melkens reduserte og fettfrie versjoner gir magert protein, og all kumelk er en utmerket kilde til det essensielle mineralet kalsium.

Ernæringsfakta om melk

Følgende ernæringsinformasjon er gitt av USDA for 1 kopp melk med redusert fettinnhold (2%)

  • Kalorier: 122
  • Fett: 4,6 g
  • Natrium: 95 mg
  • Karbohydrater: 12g
  • Fiber: 0g
  • Sukker: 12g
  • Protein: 8g
  • Kalsium: 307 mg

Karbohydrater

Sukkerlaktosen gir alle karbohydratene i melk. Noen melkeprodukter inkluderer også tilsatt sukker. Hvis du prøver å redusere tilsatt sukker, kan det være lurt å begrense inntaket av disse søte meieriproduktene. Sjokolademelk, jordbærsmaksmelk og ismelk har mellom 10 og 18 gram tilsatt sukker per porsjon.

Til tross for karbohydratinnholdet, er den glykemiske indeksen og den glykemiske belastningen av melk lav: 1 kopp 2% melk har en GI på 27 og en GL på 4.

Fett

Melk markedsføres med fettinnholdet i prosent, noe som gjør det lettere å velge mellom forskjellige prosentandeler: Helmelk er 4% fett, fettfri melk er 0%, og du kan også få enten 1% eller 2% melk med redusert fett. Over halvparten av fettet i melk er mettet fett. En fjerdedel av fettet er enumettet fett og en mindre mengde er flerumettet fett.

Melk kan være en god kilde til omega-3 fettsyrer. Imidlertid inneholder morsmelk og morsmelkerstatning mer av de fettsyrene babyene trenger, så barn under 1 år bør ikke drikke kumelk.

Protein

Melk er en god proteinkilde, med 8 gram per kopp. Melkeproteiner inneholder alle ni essensielle aminosyrer som mennesker trenger. Melk har 82% kaseinprotein og 18% myseprotein. Disse skiller seg når melk koagulerer, som gjøres for å lage ost. Disse proteinisolatene brukes i mange andre matvarer.

Vitaminer og mineraler

Melk er en veldig god kilde til kalsium, fosfor, vitamin D, riboflavin og vitamin B12. I tillegg er melk forsterket med vitamin D. Det er også en god kilde til selen, kalium, pantotensyre, tiamin og sink.

Relaterte artikler:

Vegansk melk

Mandelmelk næringsinnhold

Om forfatteren