HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Karbohydrater i grønnsaker

Med fiber, antioksidantegenskaper, vitamin og mineraler, og vanligvis lavt kaloritall, er karbohydrater viktigst i ethvert sunt kosthold.

Du kan spise omtrent så mange fiberholdige grønnsaker som du vil (tenk asparges, selleri og spinat). Imidlertid er noen grønnsaker spesielt stivelsesholdige og inneholder mer karbohydrater.

Hva er karbohydratgrønnsaker?

Grønnsaker kan kategoriseres som stivelsesholdige grønnsaker og ikke-stivelsesholdige grønnsaker. Både stivelsesholdige og ikke-stivelsesholdige grønnsaker inneholder karbohydrater. Imidlertid er stivelsesholdige grønnsaker høyere i totalt karbohydratinnhold, sammenlignet med ikke-stivelsesholdige grønnsaker. Det er viktig å merke seg at stivelsesholdige grønnsaker gir energi og næringsstoffer (vitaminer, mineraler og fiber), og kan være en del av et sunt, balansert.

De vanligste høykarbo-grønnsakene er poteter, erter, mais og squash.

  • En stor potet: 57 gram karbohydrater
  • Mais: 27 gram karbohydrater
  • Erter: 21 gram karbohydrater
  • Squash: 14 gram karbohydrater

Andre grønnsaker med høyt innhold av karbohydrater som er verdt å nevne er limabønner (24 gram per kopp), artisjokker (24 gram per kopp) og svartøyede erter (26 gram per kopp).

Selv om du kan bli fristet til å svarteliste disse fra fremtidige dagligvarelister, ikke gjør det. For å sammenligne har en kopp ris rundt 40 gram karbohydrater. En kopp bønner har rundt 35 gram karbohydrater. Disse grønnsakene kan spille en viktig rolle i et sunt kosthold. Kroppen trenger karbohydrater, da det er den primære energikilden for hjernen, blodcellene og musklene. Hvis du er aktiv og liker å trene ofte, øker behovet for karbohydrater.

Hvor mye grønnsaker med høyt karbohydratinnhold kan jeg spise?

I motsetning til mange grønnsaker, bør du sannsynligvis ikke spise stivelsesholdige i store mengder. Når du setter sammen måltidet, teller stivelsesholdige grønnsaker som stivelse. De kan kategoriseres sammen med alle korn og bønner. Du bør ha stivelsesholdige grønnsaker tilsvarende en knyttneve, som kommer fra korn eller bønner eller stivelsesholdige grønnsaker. Kort fortalt, hold porsjonene til omtrent en halv til en kopp.

Hvordan påvirker karbohydrater vekttap?

Hvis vekttap er målet ditt, er det best å ha porsjonskontroll med disse stivelsesholdige grønnsakene, slik du gjør med andre karbohydrater. Mens matvarer som salat, agurk og tomater har lite kalorier og kan spises ganske ubegrenset for vekttap, bør stivelsesholdige grønnsakene begrenses til en halv kopp. Dette gjelder spesielt hvis du prøver å få i deg lite karbohydrater. Hvis du følger et diett med lite karbohydrater, ville det være best å eliminere eller redusere disse stivelsesholdige grønnsakene i kostholdet ditt. Det er imidlertid viktig å understreke at disse grønnsakene ikke er dårlige.

Relaterte artikler:

Hva inneholder karbohydrater

Hvordan klare å slanke seg

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!