Hvilken mat er best etter trening
Hvilken mat er best etter trening
12. februar 2019
Proteiner etter trening
Proteiner etter trening
12. februar 2019

Karbohydrater etter trening

Karbohydrater etter trening. Lær mer om hvorfor karbohydrater er viktig etter trening, og hva du kan fylle på med av sunn mat for å få i deg nok.

Hvorfor karbohydrater etter trening

Avhengig av hvordan du har trent, vil du ha et varierende behov for påfyll av karbohydrater etter trening. Har du gjennomført en lang eller hard treningsøkt, vil du ha behov for å fylle opp igjen glykogenlagrene i kroppen, og det du gjør du mat som er rik på karbohydrater. Trener du kortere økter med lavere intensitet vil behovet for karbohydrater være mindre.

Raske karbohydrater etter trening

Innen den første halvtimen rett etter trening, har du behov for raske karbohydrater som tas raskt opp i blodbanen. Banan sammen med vann være bra karbohydrater rett etter trening, eller andre søte frukter som raskt tas opp. Søt drikke rett etter trening er ikke nødvendig. Du kan få i deg sunne karbohydrater fra andre kilder. Senere når det har gått en time eller to, kan du få i deg karbohydrater som det tar lenger tid for kroppen å ta til seg. Det kan være grove kornprodukter som fullkornbrød eller havregrøt. Grønnsaker er også et godt alternativ.

Gode karbohydrater etter trening

Gode kilder til karbohydrater kan være melk, grove kornprodukter, bananer, frukt, tørket frukt, grønnsaker, salat, fruktsalat og rosiner. Unngå søte drikker som juice, sportsdrikk, smoothies (som du ikke lager selv). Søte yoghurt bør du også styre unna.

Planlegg og gjør klart måltidet på forhånd

For å unngå å putte innpå usunne kilder til karbohydrater, bør du planlegge og forberede hva du skal spise på forhånd. Det vil gjøre det mye enklere for deg å spise sunt.

Karbohydrater etter trening

Karbohydrater etter trening er viktig for at du skal få fylt opp igjen glykogenlagrene etter trening, og vil ha innvirkning på restitusjonstiden din. Målet ditt bør være å restituere så raskt som mulig. Jo hardere trening du gjennomfører, jo større vil behovet for karbohydrater være, fordi kroppen forbrenner av karbohydratlagrene dine når du trener med høy intensitet.

Relaterte artikler:

Inntak av protein når du trener løping

Den beste maten for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *