HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40% FØR DET ER FOR SENT


Kan man trene når man er syk

Det kan hende det ikke høres morsomt ut å trene mens du er syk, selv om en myte hevder at en person kan svette ut en sykdom gjennom trening.

Selv om dette ikke nødvendigvis stemmer, kan det i noen tilfeller være nyttig å trene mens du er syk. Generelt kan en person med symptomer i hodet og nesen, som de som er forkjølet, ha nytte av å trene. En person med symptomer i brystet eller magen eller har med feber bør imidlertid avstå fra å trene. Hvis symptomene blir verre eller trening forårsaker smerte, er det best at folk unngår å trene mens de er syke.

Sikkerhet

Vanligvis er det greit å trene med typiske symptomer på forkjølelse i hodet. Disse inkluderer symptomer som:

  • nesetetthet
  • rennende nese
  • oppblåste eller røde øyne
  • spenningshodepine

I noen tilfeller kan disse symptomene faktisk forbedres med trening. Trening øker hjertefrekvensen og stimulerer sirkulasjonen, noe som kan hjelpe kroppen med å frigjøre væsker. Det er viktig å holde deg hydrert ved å drikke mye vann når du trener, spesielt hvis en person er syk.

Det er også nødvendig å vurdere at forskjellige øvelser vil forårsake forskjellige reaksjoner i kroppen. Generelt er det best å unngå ekstremt anstrengende trening mens du er syk. I stedet bør et individ fokusere på lettere, bevegelsesbaserte øvelser som får blodet til å strømme uten å presse kroppen for hardt.

Disse aktivitetene kan omfatte:

  • lett jogging
  • rolig sykling
  • svømming
  • tai chi
  • skånsom yoga

Kan du “svette ut” sykdom?

Ideen om at en person bokstavelig talt kan svette ut sykdommene sine gjennom trening, er en myte. Det kan ha sittet så lenge fordi regelmessig trening holder kroppen sunn, og kan øke immunforsvaret.

Imidlertid, som forfatterne av en studie fra 2018 fant, kan moderat trening redusere risikoen for vanlige luftveissykdommer, redusere alvorlighetsgraden og til og med forkorte hvor lenge personen har symptomer. Disse effektene ser ut til å ha mer å gjøre med å styrke immunforsvaret til å håndtere sykdommen bedre, og ikke hvor mye folk svetter ut sykdommen mens de er syke. Mild trening kan også midlertidig hjelpe med noen symptomer, som rennende nese eller hodepine.

Risiko

Folk bør som hovedregel unngå trening hvis de opplever tetthet i brystet. Det er viktig å ta visse forholdsregler når det gjelder å trene mens du er syk. For eksempel er feber et klart tegn på at en person ikke skal trene. Som en klinisk gjennomgang i tidsskriftet Sports Health bemerker, øker feber væsketap i kroppen, reduserer muskelstyrken og får en person til å føle seg mer utmattet. Feber betyr også at kroppen øker sin indre temperatur for å bekjempe en infeksjon. Trening øker kroppstemperaturen og får en person til å føle seg enda dårligere. Symptomer i øret er en annen faktor å vurdere. Dette tegnet på sykdom kan føre til at en person blir svimmel eller er i ubalanse, noe som også kan utgjøre en risiko hvis de trener. Folk som opplever svimmelhet, bør kanskje unngå å trene til de blir bedre.

Også alle med symptomer som oppkast og diaré bør unngå å trene. Trening kan føre til at kroppen mister vann gjennom svette. Siden noen med diaré eller oppkast allerede mister mye vann, kan trening sette dem i fare for dehydrering.

Brystsymptomer er et annet tegn på at det er best å unngå å trene. Disse symptomene kan omfatte:

  • tetthet i brystet
  • pustevansker
  • hoste

Til slutt, selv om en person bare har milde symptomer, som nesetetthet og nysing, men de føler seg svake eller ikke klarer å trene, er det viktig å hvile.

Trening du bør unngå når du er syk

Noen aktiviteter er kanskje ikke riktig for kroppen mens en person er syk. Kroppen prøver å komme seg, og å presse den for hardt kan gjøre symptomene verre eller utvinningstiden lengre.

Trening for å unngå mens du er syk inkluderer:

  • sprint
  • styrketrening med tunge vekter
  • utholdenhetstrening, som å løpe i lange perioder
  • anstrengende yoga
  • spinningklasser
  • Pilates
  • lagidrett, noe som kan øke risikoen for at andre blir syke

Relaterte artikler:

Forkjølelse og trening

Mat når man er syk

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40%

Ultra Omega 3 er den ferskeste og reneste norske lakse-omega 3 som finnes på markedet