Kan man trene når man er støl

0
237
Kan man trene når man er støl
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvis du trener regelmessig er du ikke ukjent med ubehag i form av stølhet og sårhet i muskulaturen. Men kan man trene når man er støl?

Kan man trene når man er støl?

Det kan være den brennende følelsen du har når melkesyre bygger seg opp i muskulaturen, eller sårhet som følger i dagene etter. Forsinket muskelsårhet er vanlig, spesielt for de som er uvant med å trene eller begynner å trene etter et langt fravær. Smertenivået kan bli så høyt at det kan gjøre det vanskelig å trene. Men selv om det gjør vondt, bør du ikke nødvendigvis hoppe over en treningsøkt.

Stølhet kan oppstå etter krevende treningsøkter som forårsaker mikroavrivninger i muskulaturen. Selv om det høres ille ut med avrivninger i muskulaturen, vil dette få musklene til å vokse og bli sterkere. Disse avrivningene trenger tid til for å leges. Fordi musklene dine trenger tid på å komme seg og vokse, bør du gi ømme muskler 1 til 2 dager hvile før du trener med høyere intensitet igjen. I mellomtiden kan du gjennomføre alternativ trening som ikke belaster områdene med muskelsårhet.

Bør man trene når man er støl?

Du bør legge opp treningsprogrammet ditt på en måte som gir musklene god tid til å komme seg før de trener dem igjen. Du kan trene hvis du ikke er ekstremt støl. Hvis stølheten blir verre når du trener, bør du ta et par dager der du ikke trener de samme muskelgruppene som gjør vondt. Trene beina en dag og overkroppen neste dag, hvis det er denne type trening du gjennomfører. Ved å gjøre det vil du fortsatt kunne trene og restituere og gjenoppbygge muskulaturen som stiv og støl. Husk at du får de resultatene du ønsker når du lar kroppen din hvile. Hvis du fortsetter å trene som vanlig med muskelsårhet, skal du skape en ubalanse og også øke risikoen for skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Relaterte artikler:

Unormalt støl etter trening

Trening når du er støl

Annonse fra X-LIFE