Kan man trene med korona

0
81
Kan man trene med korona
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Sosial distansering, karantene og nedstenging treningssentre har gjort det vanskeligere for mange å trene. Disse tipsene kan bidra til å holde deg aktiv og sunn.

Viktigheten av å være aktiv under COVID-19

Siden mange av våre daglige rutiner er begrensede under koronaviruspandemien, kan det være vanskelig å finne motivasjonen til å trene. Med utfordringene ved å jobbe hjemmefra og begrenset tilgang til treningsfasiliteter, kan det være vanskelig å holde seg til en treningsrutine. Du mangler kanskje noen å trene med, eller den sosiale forbindelsen fra å gå med venner.

Trening kan bidra til å lette depresjon, stress og angst, og hjelpe til med å håndtere kroniske tilstander, for eksempel høyt blodtrykk og diabetes. Ved å finne nye måter å bevege seg på og holde seg motivert, kan du ta ansvar for humør og trivsel og få tilbake en følelse av kontroll i løpet av denne tiden med stor usikkerhet.

Trening og immunforsvaret

Selv om du er i form vil ikke det hindre deg i å få viruset hvis du først blir utsatt for det, har det mange andre beskyttende effekter. Fysisk aktivitet frigjør endorfiner, kjemikalier i hjernen din som gjenoppliver sinnet og kroppen din, og det kan bidra til å forbedre alle aspekter av helsen din. I tillegg til å øke humøret ditt og forbedre søvnen, kan trening også styrke immunforsvaret ditt, noe som er spesielt viktig på dette tidspunktet, spesielt for eldre voksne som er mer sårbare for COVID-19.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Men ikke overdriv. Mens moderat fysisk aktivitet støtter immunforsvaret, kan for mye intens aktivitet – spesielt hvis du ikke er vant til det – ha motsatt effekt og undertrykke immunforsvaret ditt. Hvis du bruker trening for å holde oppe energien og humøret i tider som disse, er du kanskje mindre tilbøyelig til å vende deg til usunne mestringsmekanismer, for eksempel å drikke for mye, som også kan slite immunforsvaret.

Lag en treningsplan som holder deg motivert

Enten du gir barna dine opplæring og jobber hjemme, eller om du er arbeidsløs og bekymret for økonomi, er dette sannsynligvis ikke tiden å gjennomføre en utfordrende ny treningsplan. Tenk på energinivået ditt (mange rapporterer om tretthet fra koronavirusrelatert stress), eventuelle pågående helseproblemer og tiden du har tilgjengelig, og sett deretter realistiske mål med fokus på aktiviteter du liker. Det er mer sannsynlig at du holder deg til en treningsplan hvis du begynner i det små og bygger deg opp gradvis.

Prioritere treningsøktene dine. Mennesker som setter treningsaktivitetene sine i samme kalender som de vanlige avtalene, har lettere for å holde seg til planen.

Trene på det tidspunktet som passer for deg. Mange velger å trene om morgenen. Å fullføre treningsrutinen din om morgenen kan gi deg energi og sette en positiv tone for resten av dagen. Andre synes det er nyttig å ta en pause fra jobben og komme i bevegelse om ettermiddagen når energien deres er redusert. Aktivitet kan stimulere hjernen og hjelpe deg med å fullføre resten av oppgavene du har i løpet av dagen.

Vær spesifikk med målene du har satt deg, og følg treningsøktene du har satt opp. I stedet for å ha som mål å «komme i bedre form», må du sette et konkret mål som «gå 30 minutter om morgenen mandag / onsdag / fredag ​​/ lørdag. Prøv en av de mange smarttelefonappene som er tilgjengelige for å holde oversikt over fremgangen din, eller bruk en treningsdagbok for å loggføre distansen og innsatsnivået. Å spore fremgangen din kan bidra til å holde deg på rett spor, og gi deg en følelse av mestring og oppmuntre deg til å fortsette.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping effektivt

Trene samme muskelgruppe hver dag

Annonse fra MILRAB