20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Kan man spise fisk når man er vegetarianer

Et vegetarisk kosthold legger vekt på vegetabilsk mat og inkluderer noe animalsk mat, så du kan lure på om vegetarianere spiser fisk eller sjømat.

Vegetarisk mat har blitt stadig mer populært de siste årene, og folk kan velge å spise på denne måten på grunn av etiske, miljømessige, religiøse eller helsemessige årsaker.

Vegetarisk vs pescatarian kosthold

Vegetarer spiser ikke kjøtt av dyr. Derfor er fisk og sjømat ifølge denne definisjonen ikke vegetarisk. Noen vegetarianere, kjent som lakto-ovo-vegetarianere, spiser visse animalske produkter, som egg, melk og ost. Likevel spiser de ikke fisk. Hvis vegetarianere inkluderer fisk og sjømat i kostholdet, men likevel unngår andre dyrs kjøtt, betraktes de som pescatarianere.

Imidlertid kan det være opp til tolkning om pescatarianere skal være omtalt som sådan. Noen mennesker kan fortsatt vurdere de som for det meste spiser et fullstendig plantebasert kosthold – med sjeldent forbruk av fisk og sjømat – vegetarianere.

De som følger andre former for overveiende plantebaserte spisemønstre, for eksempel det fleksitære eller middelhavsdiett, kan også spise fisk og sjømat.

Hvorfor velger noen vegetarianere å spise fisk?

Pescatarianere som velger å legge fisk til sitt vegetariske spisemønster, kan gjøre det av mange grunner. Å spise fisk eller sjømat kan gi mer variasjon i et kosthold og gi flere muligheter for proteinkilder til måltidene.

Noen mennesker kan også spise fisk for helsemessige fordeler. Fisk og sjømat er rik på proteiner og inneholder mange vitaminer og mineraler, inkludert sink og vitamin B12, som er avgjørende for immunforsvaret og nervesystemet. Det kan være vanskelig å få nok av disse næringsstoffene på et strengt vegetarisk kosthold. For eksempel gir en enkelt østers 85% av den daglige verdien (DV) for sink og 78% av dagsbehovet for vitamin B12.

Fisk, spesielt laks, sild og sardiner, er også den beste diettkilden til omega-3-fettsyrene eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA). På den annen side inneholder svært få plantemat EPA og DHA. Disse viktige næringsstoffene er viktige for riktig fosterutvikling og optimal hjerne- og hjertehelse gjennom hele livet.

Visse vegetabilske matvarer gir omega-3 alfa-linolensyre (ALA), som kroppen din kan omdanne til EPA og DHA, men den blir ikke lett omdannet. Dermed kan noen vegetariske dietter mangle omega-3 fettsyrer.

Mangfoldet av viktige næringsstoffer som fisk og sjømat gir, kan være en av hovedårsakene til at pescatarianere velger å innlemme dem i deres ellers plantebaserte spisemønster.

Relaterte artikler:

Vegetarianer som spiser fisk

Ulemper med å være vegetarianer

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE