Kålrot karbohydrater

0
347
Kålrot karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Kålrot er en grønnsak som er rik på karbohydrater og vitaminer, og har også mye antioksidanter som gir helsemessige fordeler.

Kålrot

Kålrot er en rotgrønnsak som tilhører Brassica-slekten av planter, hvis medlemmer er uformelt kjent som korsblomstrede grønnsaker. Den er rund med en brunhvit farge. Kålrot er viktig i nordeuropeiske mattradisjoner. De er ekstremt næringsrike og kjent for antioksidantinnholdet.

Næringsrik og kalorifattig

Kålrot er en utmerket kilde til næringsstoffer. En middels kålrot (386 gram) gir:

  • Kalorier: 143
  • Karbohydrater: 33 gram
  • Protein: 4 gram
  • Fett: 0,5 gram
  • Fiber: 9 gram
  • C-vitamin: 107% av dagsbehovet
  • Kalium: 35% av dagsbehovet
  • Magnesium: 18% av dagsbehovet
  • Kalsium: 17% av dagsbehovet
  • E-vitamin: 7% av dagsbehovet

Som du kan se, er kålrot en utmerket kilde til kalium, kalsium, magnesium og vitamin E og C. De inneholder også en moderat mengde folat, et B-vitamin som er viktig for metabolisme, proteinsyntese og DNA-replikasjon. Videre gir kålrot små mengder fosfor og selen. Fosfor er et viktig mineral for energiproduksjon og beinhelse, mens selen er viktig for reproduktiv helse.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Høy på antioksidanter

Kålrot er en utmerket kilde til antioksidanter, inkludert vitamin C og E. C-vitamin er en antioksidant som nøytraliserer frie radikaler, som er skadelige forbindelser som skader celler og fører til oksidativt stress når nivåene blir for høye i kroppen din. C-vitamin spiller også sentrale roller i immunhelse, jernabsorpsjon og kollagen syntese. E-vitamin er en fettløselig antioksidant som også bekjemper celleskader og hjelper til med å opprettholde en sunn cellemembran. Kålrot inneholder også høye mengder glukosinolater, som er forbindelser med antioksidantegenskaper. Det er vist at de reduserer betennelse og potensielt til og med risikoen for hjertesykdommer og tykktarmskreft, prostata og brystkreft.

Kan forhindre for tidlig aldring

Å spise et kosthold med mye antioksidanter kan bidra til å forhindre for tidlig aldring. Mange aldringstegn kan modereres gjennom miljøet og kostholdet ditt, samt ved å redusere betennelsesfremmende aktiviteter, som røyking og soleksponering. C-vitamin er en kraftig antioksidant som finnes i kålrot, som hjelper til å nøytralisere frie radikaler i huden din forårsaket av forurensning og skade fra ultrafiolett (UV) lys. Antioksidanter kjent som glukosinolater kan også spille en beskyttende rolle i aldring av huden.

Fremmer god tarmhelse

Kålrot er en utmerket kilde til fiber. En middels kålrot (386 gram) gir 9 gram fiber, som er henholdsvis 24% og 36% av det anbefalte daglige fiberinntaket for menn og kvinner. De er høye på uoppløselig fiber, som ikke løses opp i vann. Denne typen fiber hjelper til med å fremme regelmessighet og tilfører bulk til avføring. Fiber mater også sunne tarmbakterier, og fremmer et sunt mikrobiom. Et kosthold med mye fiber er knyttet til mange helsemessige fordeler, for eksempel en redusert risiko for tykktarmskreft, hjertesykdommer og diabetes type 2.

Kan hjelpe med vekttap

Å legge kålrot til kostholdet ditt kan hjelpe vekttap. Denne rotgrønnsaken har veldig mye fiber og tar lengre tid å fordøye, slik at du føler deg mett lenger. Dette kan forhindre overspising og til slutt vektøkning. Dessuten er en fiberrik diett assosiert med et større mangfold av tarmbakterier. Nyere undersøkelser har vist at denne sammenhengen er viktig for å forhindre langsiktig vektøkning. Til slutt kan det å spise næringsrike, kalorifattige matvarer som kålrot erstatte usunne matalternativer som har for mye kalorier, fett og sukker. Dermed kan kålrot fremme en sunn kroppsvekt.

Høy på kalium

Kålrot er en rik kilde til kalium, som spiller mange viktige roller i kroppen din og er spesielt viktig for hjertehelsen. En middels kårlot (386 gram) gir 1180 mg kalium, som dekker 35% av dine daglige behov for dette næringsstoffet. Kalium er viktig for nervesignalering og muskelkontraksjon. Det fungerer også tett sammen med natrium for å regulere væskebalansen, som er viktig for å opprettholde et sunt blodtrykk. De som bruker et kosthold med høyt kalium har en tendens til å ha en lavere risiko for hjerneslag, høyt blodtrykk og hjertesykdom.

Enkel å legge til i kostholdet ditt

Kålrot kan tilberedes på mange forskjellige måter og er tilgjengelig hele året, noe som gjør det til en enkel grønnsak å legge til i kostholdet ditt. Du kan glede deg over kålrot rå eller tilberede dem på samme måte som du koker poteter, men pass på å skrelle huden, da disse grønnsakene vanligvis har et beskyttende voksbelegg. I mellomtiden kan bladene tilsettes salater eller supper.

Kålrot har en behagelig søt og litt bitter smak. Du kan legge dem til måltider på en rekke måter, inkludert:

  • kokt og moset
  • kuttet i pommes frites og stekt
  • stekt i ovnen
  • lagt til en suppe
  • tynt skivet og lagt til en gryte
  • revet rå til en salat

På grunn av deres allsidighet i smaks- og tilberedningsmetoder, kan kålrot erstatte poteter, gulrøtter og andre rotgrønnsaker i de fleste oppskrifter.

Relaterte artikler:

Gulrot karbohydrater

Brokkoli karbohydrater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!