Kaloriforbrenning styrketrening

0
118
Kaloriforbrenning styrketrening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Enten du velger frie vekter, vektmaskiner eller kroppsvektøvelser, vil motstandstrening styrke bein og muskler, i i tillegg til å forbrenne kalorier.

Og selv om løftevekter ikke forbrenner så mange kalorier som aerob trening gjør i en enkelt økt, varer fordelene godt etter du er ferdig med treningen.

30 minutters kaloriforbrenning

Kalorier som er brent mens du løfter vekter, avhenger i stor grad av hvor mye du veier. Generelt, jo mer du veier, desto flere kalorier vil du forbrenne sammenlignet med noen som veier mindre, men bare hvis du begge løfter på samme intensitetsnivå.

For eksempel kan en person som veier 77 kg, forvente å forbrenne omtrent 112 kalorier i løpet av en 30 minutters styrketrening med lav til moderat intensitet, mens en person som veier 82 kg kan forvente å forbrenne omtrent 133 kalorier for samme utført arbeid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Tilsynelatende kan det se ut som folk som veier mer har en fordel når det gjelder å forbrenne kalorier under styrketrening, men de trenger de også flere kalorier. Grunnen? Det krever mer energi å drive større, tyngre ting.

I tillegg vil hvor mange kalorier du forbrenner under en styrketrening også avhenge av treningsintensiteten. Løfte tunge vekter (vekter du kan løfte for ikke mer enn seks reps); løfte vekter på en rask, repeternde måte med liten eller ingen hvile; og å utføre større sammensatte øvelser (knebøy, benkpress, markløft) vil vanligvis forbrenne mer kalorier enn å løfte lettere vekter i et sakte, jevnt tempo eller prioritere isolasjonsøvelser (biceps curl, tricepsforlengelser).

En person på 77 kg vil bruke omtrent 223 kalorier i løpet av en intens 30-minutters styrketrening, sammenlignet med 112 under en økt med lavere intensitet. Det kan over tid gjøre det verdt med styrketrening med høyere intensitet.

Kan du bli kvitt fett med styrketrening?

Noen treningsformer får all kreditt med tanke på fettap, men realiteten er at enhver form for trening kan hjelpe deg med å miste fett, inkludert styrketrening. Av alle faktorene som bestemmer hvor mange kalorier du forbrenner på en gitt dag, er fysisk aktivitet den mest varierende. Så du kan kanskje ikke endre mange faktorer som bidrar til din hvilemetabolske hastighet (antall kalorier kroppen din trenger for å fungere i hvile), men du kan enkelt manipulere hvor mye og hvilke typer trening du gjør hver eneste dag. Å legge til regelmessig trening i den ukentlige rutinen kan ha stor innvirkning på det totale antall kalorier du vil forbrenne, noe som til slutt kan hjelpe deg med å bli kvitt mer fett over tid.

Når det er sagt, kan ikke noe trening – styrketrening eller annet – gjøre noe med effekten av et dårlig kosthold. Hvis du spiser mer kalorier enn du forbrenner, vil du gå opp i vekt over tid.

Relaterte artikler:

Styrketrening for skiløpere

Hva er eksplosiv styrke

Annonse fra MILRAB