Kalorier i vannmelon

0
178
Kalorier i vannmelon
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vannmelon, en av sommerens mest ikoniske frukter, er kalorifattig og rik på vann. Lær mer om hvor mye kalorier det er i vannmelon.

Vannmelon spises ofte på egen hånd som en søt forfriskning, men det kan være en allsidig ingrediens i mange oppskrifter. Det er også en utmerket kilde til lykopen og vitamin A og C, og er mindre syrlig enn sitrusfrukter og tomater, andre velkjente kilder til lykopen og C-vitamin.

Kalorier og næringsinnhold i vannmelon

Følgende næringsinnhold har vi for 1 kopp (154 gram) rå vannmelon.

  • Kalorier: 46
  • Fett: 0,2 gram
  • Natrium: 1,5 mg
  • Karbohydrater: 11,6 gram
  • Fiber: 0,6 gram
  • Sukker: 9,5 gram
  • Protein: 0,9 gram
  • C-vitamin: 12,5 mg

Karbohydrater

Karbohydratene i vannmelon er for det meste sukker, med bare litt fiber. Hvis du teller karbohydrater, er det best å måle vannmelon nøye.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • 1 kopp terninger vannmelon (152 gram): 0,6 gram fiber, 9,4 gram sukker, 11,5 gram totalt karbohydrater, 10,9 gram netto karbohydrater
  • 1 mellomstor kile vannmelon (286 gram): 1,1 gram fiber, 18 gram sukker, 22 gram totale karbohydrater, 21 gram netto karbohydrater

Halvparten av sukkeret i vannmelon er fruktose, en fjerdedel er glukose, og mindre enn en fjerdedel er sukrose, med andre sukkerarter som utgjør mindre fraksjoner.

Vannmelon har en gjennomsnittlig glykemisk indeks på 76, som rangeres som høyt. Dette betyr at det kan gi deg en raskere økning i blodsukkeret enn matvarer med lavere glykemisk indeks. Vannmelon ser bedre ut når du vurderer glykemisk belastning, som tar hensyn til hvor mye du spiser per porsjon. En glykemisk belastning under 10 regnes som lavt. En kile vannmelon har en glykemisk belastning på 6, mens en halv kopp hakket vannmelon har 1,5.

Fett

Du vil nesten ikke få fett i vannmelon, noe som gjør at det ligner på andre meloner som cantaloupe eller honningdugg. Fettet som er til stede er jevnt fordelt mellom mettet, enumettet og flerumettet fett. For sporing av kosthold kan du vurdere vannmelon som mat uten fett. Hvis du konsentrerer frøene (ja, de er spiselige), er de en kilde til omega-3 fettsyrer.

Protein

Vannmelon har bare litt protein, i underkant av 1 gram per 1 kopp servering. Interessant nok produserer noen selskaper vannmelonfrøprotein ved å spire og beskjære frøene. Du vil ikke kunne få det nivået av protein fra ferske frø, fordi skallet på frøet forhindrer fordøyelse av proteinet.

Vitaminer og mineraler

En helt moden rød vannmelon inneholder høyere nivåer av næringsstoffer enn mindre moden, rosa vannmelon. En enkelt servering vannmelon er en god kilde til vitamin C og A-vitamin, og gir en betydelig prosentandel av ditt daglige behov for hver. C-vitamin kan bidra til sårheling og sies å ha anti-aldring og immunforsterkende egenskaper, mens A-vitamin er viktig for øyehelsen. En servering av vannmelon gir også omtrent 7% av ditt daglige behov av kobber og pantotensyre, 5% biotin og 4% vitamin B1 og B6.

Relaterte artikler:

Vannmelon karbohydrater

Vannmelon og fetasalat

Annonse fra X-LIFE