HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Kalorier i vafler

Vafler er vanligvis laget av mel, bakepulver, egg, melk, smør og sukker, og serveres gjerne med smør syltetøy og rømme. Lær mer om hvor mye kalorier det er i vafler.

Kalorier

En porsjon med 2 vafler inneholder 170 til 250 kalorier. Denne mengden kan variere basert på ingrediensene som brukes i vaffelrøren. Tilsett 1 ss. av smør bidrar det med 102 kalorier og hell 3 ss av lønnesirup over vaflene dine, og du legger til 80 kalorier.

Fett og sukker

To vafler inneholder 6 til 12 gram fett, hvorav 2 til 3 gram er mettet. Beste praksis tilsier at du begrenser fettforbruket til 44 til 78 gram fett hver dag og ikke spiser mer enn 15 gram mettet fett om dagen. Overflødig mettet fett øker risikoen for forhøyede kolesterolnivåer sterkt, noe som bidrar til sjansene for å oppleve hjertesykdom og hjerneslag. En porsjon med to vafler inneholder også 3 gram sukker. Hvis du bruker for mye sukker i kostholdet ditt, kan det føre til betennelse og forhøyet blodtrykk. Både fett og sukker kan bidra til overvekt.

Karbohydrater og fiber

Forbruk av vafler tilfører 26 til 30 gram karbohydrater; Du bør sørge for å spise 130 gram karbohydrater hver dag. Dette makronæringsstoffet tilfredsstiller energibehovet ditt og utgjør omtrent 104 til 120 kalorier i to vafler. Karbohydrater lagres i muskler og lever for senere bruk, selv om fiberen i kostholdet ditt, en del av karbohydratrike matvarer, er et karbohydrat som kroppen ikke fordøyer. Fiber kan hjelpe deg med å unngå forstoppelse og kan også spille en rolle i å hjelpe deg å gå ned i vekt. Fiberrike matvarer holder magen mettere lenger, noe som kan hindre deg i å spise for mange kalorier.

Vitaminer

To vafler inneholder 10 til 20 prosent av det anbefalte inntaket av vitamin A. En vitamin A mangel kan indikeres av tørr hud og synsproblemer, da vitamin A også hjelper med nattesyn. Vafler gir deg også 2 prosent av vitamin C du trenger å konsumere daglig. Vitamin C, også kalt askorbinsyre, er kjent for å bekjempe forkjølelse, selv om ingen studier bekrefter dette.

Mineraler

En porsjon med to vafler gir jern i kostholdet ditt – 10 til 20 prosent av jernet du bør konsumere daglig. Dette mineralet fremmer oksygenlevering i kroppen din, og uten tilstrekkelige mengder jern kan du utvikle anemi. Denne tilstanden resulterer i redusert immunfunksjon og tretthet.

Relaterte artikler:

Lavkarbo vafler med fløte

Mat med mest kalorier

Om forfatteren

Av Spurt