00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Kalorier i sukker

Et gram (g) sukker inneholder omtrent 4 kalorier, noe som betyr at mange mennesker bruker nesten 270 kalorier om dagen bare ved tilsatt sukker. Lær mer om kalorier i sukker.

Noen ganger beskriver folk kalorier fra sukker som “tomme kalorier” fordi de ikke gir næringsstoffer. Å spise for mye sukker kan øke en persons risiko for mange helseproblemer, inkludert vektøkning, fedme, høyt blodtrykk, diabetes type 2, hjertesykdom, leversykdom og tannråte.

Anbefalte grenser for inntak av sukker

Anbefalte daglige sukkergrenser varierer avhengig av alder og kjønn. Diskresjonære kalorier er de som er igjen når en person har oppfylt sine daglige ernæringsbehov. En person som har konsumert kalorier fra næringsrike matvarer gjennom dagen, kan bruke dette ekstra kaloriforbruket på for eksempel sukkerholdige eller fete matvarer.

Det er anbefalt at sukkerholdige matvarer ikke utgjør mer enn halvparten av en persons daglige skjønnsmessige kaloritilskudd. Dette er forskjellig for menn, kvinner og barn.

Menn

I henhold til retningslinjene bør de fleste menn ikke forbruke mer enn 150 kalorier med sukker per dag. Dette tilsvarer 38 g eller 9 ts sukker.

Kvinner

Kvinner bør ikke konsumere mer enn 100 kalorier på sukker per dag. Dette er rundt 25 g eller 6 ts sukker.

Barn

Barn mellom 2 og 18 år bør ikke konsumere mer enn 25 g eller 6 ts tilsatt sukker daglig.

Personer med diabetes

Diabetes gjør det vanskelig for kroppen å bruke glukose effektivt. Siden kroppen omdanner både naturlig forekommende og tilsatt sukker til glukose, må personer med diabetes overvåke det totale sukkerinntaket.

Men noen matvarer påvirker blodsukkernivået mer enn andre, avhengig av glykemisk indeks (GI). Matvarer med høyere GI øker blodsukkeret mer enn mat med lavere GI.

En person med diabetes bør regelmessig kontrollere blodsukkernivået for å sikre at det er innenfor et trygt område. Dette vil variere litt fra person til person. Å unngå tilsatt sukker og fokusere på å konsumere de riktige mengdene fiber og næringstette karbohydrater fra hele matvarer, kan bidra til å stabilisere blodsukkernivået.

Relaterte artikler:

Hva er rørsukker

For høyt blodsukker

Om forfatteren