Kalorier i hvetemel

Mel er grunnlaget for de fleste bakevarer, som brød og kjeks. Lær mer om næringsinnhold og kalorier i mel.

Kalorier i mel er ganske ubetydelige, men melnæringen kan variere etter hvilken type du velger å bruke. Lær hvordan du kan gjøre maten sunnere med ulike typer mel.

Næringsinnhold og kalorier i mel

Følgende er næringsinnhold for 1 kopp (125 gram) hvetemel.

  • Kalorier: 455
  • Fett: 1,2 gram
  • Natrium: 3 mg
  • Karbohydrater: 95,4 gram
  • Fiber: 3,4 gram
  • Sukker: 0,3 gram
  • Protein: 12,9 gram

Det finnes mange forskjellige meltyper som kan brukes til matlaging eller baking. En av de vanlige meltypene er hvetemel laget av hvete.

Melets ernæringsetiketter indikerer at en enkelt kopp gir 455 kalorier, men du vil sannsynligvis ikke konsumere så mange kalorier når du spiser mel, fordi det er blandet med andre ingredienser for å lage brød, muffins, kjeks eller andre varer.

En kopp hvetemel er en veldig god kilde til selen, riboflavin, niacin og tiamin. Det er også en god kilde til kobber, jern, fosfor og sink.

Men det er mange forskjellige melsorter du kan velge å bake eller tilberede mat. Det er nyttig å sammenligne vanlige bruksområder og ernæringsfakta for ulike typer mel og å bestemme hvilken som er riktig for deg.

Næringsinnhold og kalorier i en kopp mel

  • Fullkornshvetemel: 408 kalorier per kopp, 16 gram protein, 86 gram karbohydrat, 13 gram fiber og 3 gram fett.
  • Mandelmel: 640 kalorier per kopp, 24 gram protein, 24 gram karbohydrat, 12 gram fiber og 56 gram fett.
  • Semulegryn: 601 kalorier per kopp, 21 gram protein, 122 gram karbohydrat, 7 gram fiber og 1,8 gram fett.
  • Hvit kakemel: 496 kalorier per kopp, 11 gram protein, 107 gram karbohydrat, 2 gram fiber og ett gram fett.

Relaterte artikler:

Spelt vs hvetemel

Kutte ut sukker og hvetemel

Referanser

Om forfatteren