Kalorier i en gulrot

0
785
Kalorier i en gulrot

Gulroten er en rotgrønnsak som ofte hevdes å være den perfekte helsekosten. Men hvor mange kalorier er det i en gulrot?

Gulrøtter er velsmakende og svært næringsrike. Gulrøtter er en spesielt god kilde til betakaroten, fiber, K1-vitamin, kalium og antioksidanter. De har også en rekke helsemessige fordeler. De er mat som kan bidra til vektreduksjon, og har blitt koblet til lavere kolesterolnivå og forbedret øyehelse. Dessuten har deres karotenantioksidanter blitt koblet til redusert risiko for kreft. Gulrøtter finnes i mange farger, inkludert gul, hvit, oransje, rød og lilla. Oransje gulrøtter får sin lyse farge fra betakaroten, en antioksidant som kroppen din gjør om til vitamin A.

Næringsinnhold

Gulrotens vanninnhold varierer fra 86 til 95%, og den spiselige delen består av rundt 10% karbohydrater. Gulrøtter inneholder veldig lite fett og protein.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MilrabNyheter! Vær først ute med det nyeste!

Næringsinnhold til en middels stor, rå gulrot (100 gram) er:

  • Kalorier: 41
  • Vann: 88%
  • Protein: 0,9 gram
  • Karbohydrater: 9,6 gram
  • Sukker: 4,7 gram
  • Fiber: 2,8 gram
  • Fett: 0,2 gram
  • Karbohydrater

Gulrøtter er hovedsakelig sammensatt av vann og karbohydrater. Karbohydrater består av stivelse og sukker, som sukrose og glukose. De er også en relativt god kilde til fiber. En mellomstor gulrot (61 gram) som gir 2 gram. Gulrøtter rangerer ofte lavt på den glykemiske indeksen (GI), som er et mål på hvor raskt mat øker blodsukkeret etter et måltid.Deres GI varierer fra 16–60. Lavest for rå gulrøtter, litt høyere for kokte, og høyest for gulrotpuré. Å spise lavglykemisk mat er knyttet til mange helsemessige fordeler, og anses som spesielt gunstig for personer med diabetes.

Fiberinnhold

Pektin er hovedformen for løselig fiber som finnes i gulrøtter. Løselige fibre kan senke blodsukkernivået ved å bremse fordøyelsen av sukker og stivelse. De kan også mate de vennlige bakteriene i tarmen, noe som kan føre til bedre helse og redusert risiko for sykdom. Dessuten kan visse løselige fibre redusere absorpsjonen av kolesterol fra fordøyelseskanalen og redusere kolesterolet i blodet. De viktigste uoppløselige fibrene i gulrøtter er cellulose, hemicellulose og lignin. Uoppløselige fibre kan redusere risikoen for forstoppelse.

Vitaminer og mineraler

Gulrøtter er en god kilde til flere vitaminer og mineraler, spesielt biotin, kalium og vitamin A (fra betakaroten), K1 (fyllokinon) og B6.

  • Vitamin A: Gulrøtter er rike på betakaroten, som kroppen din omdanner til vitamin A. Dette næringsstoffet fremmer godt syn, og er viktig for vekst, utvikling og immunfunksjon.
  • Biotin: Et B-vitamin, tidligere kjent som vitamin H, spiller en viktig rolle i fett- og proteinmetabolisme.
  • Vitamin K1: Også kjent som fylkokinon, er viktig for blodkoagulering og kan fremme beinhelse.
  • Kalium: Et essensielt mineral, er viktig for blodtrykkskontroll.
  • Vitamin B6: En gruppe av relaterte vitaminer, som er involvert i omdannelsen av mat til energi.

Andre planteforbindelser i gulrøtter

Gulrøtter tilbyr mange planteforbindelser, inkludert karotenoider. Dette er stoffer med kraftige antioksidanter som har vært knyttet til forbedret immunfunksjon og redusert risiko for mange sykdommer, inkludert hjertesykdommer, forskjellige degenerative plager og visse typer kreft. Betakaroten, den viktigste karoten i gulrøtter, kan konverteres til A-vitamin i kroppen din. Imidlertid kan denne konverteringsprosessen variere fra individ til person. Å spise sunt fett med gulrøtter kan hjelpe deg med å absorbere mer av betakaroten.

De viktigste planteforbindelsene i gulrøtter er:

Betakaroten: Oransje gulrøtter er veldig høye i betakaroten. Opptaket er bedre (opptil 6,5 ganger) hvis gulrøttene er kokte.
Alfa-karoten: En antioksidant som i likhet med betakaroten delvis omdannes til vitamin A i kroppen din.
Lutein: En av de vanligste antioksidantene i gulrøtter, lutein finnes hovedsakelig i gule og oransje gulrøtter og er viktig for øyehelsen.
Lykopen: En lys rød antioksidant som finnes i mange røde frukter og grønnsaker, inkludert røde og lilla gulrøtter, og kan redusere risikoen for kreft og hjertesykdom.
Polyacetylener: Nyere forskning har identifisert bioaktive forbindelser i gulrøtter som kan bidra til å beskytte mot leukemi og andre kreftformer.
Anthocyanins: Dette er kraftige antioksidanter som finnes i mørkfargede gulrøtter.

Helsemessige fordeler med gulrøtter

Mye av forskningen på gulrøtter har fokusert på karotenoider.

Redusert risiko for kreft

Kosthold rik på karotenoider kan bidra til å beskytte mot flere typer kreft. Dette inkluderer kreft i prostata, tykktarm og mage. Kvinner med høyt nivå av karotenoider kan også ha redusert risiko for brystkreft. Forskning antyder at karotenoider kan beskytte mot lungekreft, men nyere studier har ikke identifisert en sammenheng.

Lavere kolesterol i blodet

Høyt blodkolesterol er en kjent risikofaktor for hjertesykdom. Inntak av gulrøtter har vært knyttet til lavere kolesterolnivå.

Vektreduksjon

Som en kalorifattig mat kan gulrøtter øke metthetsfølelsen og redusere kaloriinntaket i påfølgende måltider. Av denne grunn kan de være et nyttig tillegg til et effektivt vekttap kosthold.

Øyehelse

Personer med lavt vitamin A-nivå har større sannsynlig for å få nattblindhet, en tilstand som kan avta ved å spise gulrøtter eller annen mat rik på vitamin A eller karotenoider.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier er det i et eple

Kalorier i en banan

Annonse fra MilrabSove ute!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her