Kalorier i en banan

0
309
Kalorier i en banan

Hvor mange kalorier en banan inneholder, avhenger av hvor stor den er. Lær mer om hvor mange kalorier og karbohydrater en banan inneholder!

Kalorier i en banan

En mellomstor banan inneholder i gjennomsnitt 105 kalorier. Imidlertid inneholder forskjellige størrelser bananer varierende mengder kalorier.

Nedenfor er kaloriinnholdet i standard bananstørrelser:

  • Ekstra liten banan (81 gram): 72 kalorier.
  • Liten banan (101 gram): 90 kalorier.
  • Medium banan (118 gram): 105 kalorier.
  • Stor banan (136 gram): 121 kalorier.
  • Ekstra stor banan (152 gram): 135 kalorier.
  • Banan i skiver (1 kopp, 150 gram): 134 kalorier.
  • Most banan (225 gram): 200 kalorier.

Hvis du er usikker på størrelsen på bananen din, kan du anslå at en banan i gjennomsnittlig størrelse inneholder omtrent 100 kalorier. 93% av kaloriene i en banan kommer fra karbohydrater, 4% fra protein og 3% fra fett.

Hvor mange karbohydrater er i en banan?

Bananer er nesten utelukkende sammensatt av vann og karbohydrater. De som ser på karbohydratinntaket deres, vil være interessert i å kjenne til karbohydratinnholdet i maten.

Her er karbohydratinnholdet i standard bananstørrelser:

  • Ekstra liten banan(81 gram): 19 gram.
  • Liten banan (101 gram): 23 gram.
  • Medium banan (118 gram): 27 gram.
  • Stor banan (136 gram): 31 gram.
  • Ekstra stor banan ( 152 gram): 35 gram.
  • Banan i skiver (1 kopp, 150 gram): 34 gram.
  • Most banan (1 kopp, 225 gram): 51 gram.

Bananer inneholder også 2-4 gram fiber, avhengig av størrelse. Du kan trekke fra 2-4 gram hvis du leter etter innholdet av netto karbohydrater (netto karbohydrater = totale karbohydrater – fiber). I tillegg kan en banans modenhet påvirke karbohydratinnholdet. Generelt inneholder grønne eller umodne bananer færre fordøyelige karbohydrater enn modne bananer.

Grønne bananer inneholder mer stivelse

Det viktigste næringsstoffet i bananer er karbohydrater, men sammensetningen av karbohydrater endres dramatisk under modning. Umodne bananer inneholder store mengder stivelse, og noen av den stivelsen er resistent stivelse. Fordi stivelsen i en banan omdannes til sukker under modning, inneholder gule bananer mye mindre motstandsdyktig stivelse enn grønne. Faktisk er det resistente stivelsesinnholdet i en helt moden banan mindre enn 1%. Motstandsdyktig stivelse er en type ufordøyelig karbohydrat som slipper unna fordøyelsen og fungerer som fiber i kroppen. Den når tykktarmen ufordøyd, hvor den fungerer som mat for snille tarmbakterier. Når bakteriene fordøyer resistente stivelse, dannes det gasser og kortkjedede fettsyrer, som er viktige for fordøyelseshelsen. Omtrent 95% av disse fettsyrene blir deretter raskt absorbert av cellene i tykktarmen og brukt av kroppen som energi. Så selv om resistent stivelse ikke vil gi like mange kalorier som vanlige karbohydrater under fordøyelsen, kan de bli omdannet til fettsyrer som gir kalorier senere. Derfor kan grønne og gule bananer gi lignende mengder kalorier til slutt.

Bananer inneholder mange andre viktige næringsstoffer

Bananer inneholder gode mengder av flere vitaminer og mineraler.

En mellomstor banan inneholder:

Fiber: 3,1 gram.
Vitamin B6: 22% av RDI.
C-vitamin: 17% av RDI.
Mangan: 16% av RDI.
Kalium: 12% av RDI.
Magnesium: 8% av RDI.
Folat: 6% av RDI.
Kobber: 5% av RDI.
Riboflavin (vitamin B2): 5% av RDI.

Bananer er velsmakende og næringsrike, og er en utmerket, sunn og kalorifattig snacks eller mellommåltid!

Relaterte artikler:

Banan før trening

Banan etter trening

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her