HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Kalorier i brokkoli

Brokkoli regnes som en av de mest næringsrike og sunne grønnsakene. Lær mer om næringsinnhold og kalorier i brokkoli.

Næringsinnhold og kalorier i brokkoli

Følgende ernæringsinformasjon er gitt av USDA for en kopp (91 g) rå, hakket brokkoli

  • Kalorier: 31
  • Fett: 0,3 gram
  • Natrium: 30 mg
  • Karbohydrater: 6 gram
  • Fiber: 2,4 gram
  • Sukker: 1,5 gram
  • Protein: 2,5 gram

Karbohydrater

En kopp rå, hakket brokkoli inneholder bare 31 kalorier, 6 gram karbohydrater og veldig lite sukker (1,5 gram). Mer enn en tredjedel av karbohydratene som finnes i brokkoli kommer fra fiber (2,4 gram), noe som gjør det til et mettende, hjertesunt matvalg.

Den glykemiske indeksen (GI) for brokkoli er 10. Den glykemiske indeksen er et estimat på hvordan en matvare påvirker blodsukkernivået ditt. Brokkoli er en mat med lav GI, noe som betyr at den har en minimal effekt på blodsukkernivået.

Fett

Brokkoli har bare en liten mengde fett og er kolesterolfri. Den inneholder imidlertid en liten mengde omega-3 fettsyrer, i form av alfa-linolensyre (ALA). Å spise to kopper brokkoli leverer nesten 0,5 gram av denne antiinflammatoriske fettsyren

Protein

For en grønnsak har brokkoli en betydelig mengde protein, 2,5 gram per en kopp porsjon. Men du bør fortsatt inkludere andre proteinkilder i kostholdet ditt for å dekke dine daglige behov.

Vitaminer og mineraler

Brokkoli er full av vitaminer og mineraler. Det er en utmerket kilde til immunforsterkende vitamin C, som gir over 81 mg, eller omtrent 135% av dine daglige behov. Det er også en utmerket kilde til vitamin K, viktig for beinhelse og sårheling. Du får i deg 116% av det anbefalte daglige inntaket i en kopp kopp brokkoli. Det er også en veldig god kilde til B -vitamin folat, og en god kilde til vitamin A, mangan, kalium og andre B -vitaminer.

Mineraler i brokkoli inkluderer mangan, kalium og fosfor.

Relaterte artikler:

Brokkoli karbohydrater

Vitaminer i brokkoli

Om forfatteren

Av Spurt