20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Kalorier for å gå ned i vekt

Hvor mange kalorier du bør spise avhenger av mange faktorer, inkludert din alder, høyde, nåværende vekt, aktivitetsnivå og metabolske helse.

Når du prøver å gå ned i vekt, er en generell tommelfingerregel å redusere kaloriinntaket til 500 færre kalorier enn kroppen din trenger for å opprettholde din nåværende vekt. Dette vil hjelpe deg med å miste ca 0,45 kg kroppsvekt per uke.

Kvinner

Den gjennomsnittlige, moderat aktive kvinnen i alderen 26–50 år trenger å spise ca 2000 kalorier per dag for å opprettholde vekten og 1500 kalorier per dag for å miste 0,45 kg vekt per uke.

Kvinner som er aktive og går mer enn 5 km per dag, må konsumere 2200 kalorier eller mer daglig for å opprettholde vekten og minst 1700 kalorier for å miste 0,45 kg vekt per uke.

Unge kvinner i begynnelsen av 20-årene har høyere kaloribehov. De trenger omtrent 2200 kalorier per dag for å opprettholde vekten.

Kvinner over 50 år trenger generelt færre kalorier. Den gjennomsnittlige moderat aktive kvinnen over 50 trenger omtrent 1800 kalorier per dag for å opprettholde vekten og 1300 kalorier per dag for å miste 0,45 kg per uke.

Disse estimatene gjelder ikke kvinner som er gravide eller ammer, siden de har betydelig høyere kaloribehov.

Menn

Den gjennomsnittlige, moderat aktive mannen mellom 26–45 år trenger 2600 kalorier per dag for å opprettholde vekten og 2100 kalorier per dag for å miste 0,45 kg per uke.

Aktive menn som går mer enn 5 km per dag, kan kreve 2800–3000 kalorier per dag for å opprettholde vekten og 2300–2500 kalorier per dag for å miste 0,45 kg vekt per uke.

Unge menn i alderen 19–25 har høyere energibehov. De trenger i gjennomsnitt 2800 kalorier per dag for å opprettholde vekten og opptil 3000 hvis de er aktive. For å miste 0,45 kg per uke, bør moderat aktive unge menn konsumere 2300–2 500 kalorier daglig.

Energibehovet avtar når menn eldes. Mellom 46–65 år trenger moderat aktive menn i gjennomsnitt 2400 kalorier per dag. Etter 66 år reduseres den gjennomsnittlige mannens kaloribehov til ca 2200 kalorier per dag.

Barn

Barn har vidt forskjellige kaloribehov basert på alder, størrelse og aktivitetsnivå. Mens den gjennomsnittlige smårollingen krever 1200–1 400 kalorier per dag, krever den gjennomsnittlige moderat aktive tenåringen 2000–2 800 kalorier per dag. Aktive tenåringsgutter krever enda mer.

Barn som vokser og utvikler seg normalt og driver regelmessig fysisk aktivitet, trenger vanligvis ikke å telle kalorier. Når de får en rekke sunne alternativer å spise, spiser de fleste moderat aktive barna naturlig mengden mat kroppen krever.

Hvordan redusere kaloriinntaket

Kalorier er rett og slett et mål på energi. For å gå opp i vekt, må du konsumere mer kalorier enn du bruker. Motsatt går du ned i vekt hvis du bruker mer kalorier enn du spiser. Når det er sagt, er det vanligvis ikke en bærekraftig måte å gå ned i vekt å kutte kalorier uten å vurdere hvilken mat du spiser. For eksempel, å velge mer næringstett mat vil være til fordel for helsen din mer enn å velge næringsfattig mat.

Selv om det fungerer for noen mennesker, blir de fleste sultne og går til slutt tilbake til sine gamle spisevaner. Av denne grunn anbefales det på det sterkeste å gjøre noen andre permanente endringer for å hjelpe deg med å opprettholde et kaloriunderskudd på lang sikt, uten å føle deg sultet.

Følgende bevisbaserte kostholds- livsstilsendringer har vist seg å hjelpe folk med å gå ned i vekt.

Spis mer protein

Å øke proteininntaket ditt kan øke stoffskiftet, bekjempe cravings og redusere appetitten betydelig. Dette kan hjelpe deg med å gå ned i vekt og holde den under kontroll.

Kutt ut brus, juice og sukkerholdige drikker

Det er viktig å unngå sukkerholdige brus og fruktjuicer, siden flytende sukker er det mest fetende aspektet i det vestlige kostholdet.

Drikk mer vann

Noen studier har vist at vann kan øke stoffskiftet. Å drikke det en halv time før måltider kan hjelpe deg å spise færre kalorier.

Styrketrening

Det er viktig å trene styrke, da det reduserer muskeltap og forhindrer at stoffskiftet reduseres.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier er det vanlig å forbrenne på en dag

Hva er kalorier

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!