Jogge når det er kaldt
Jogge når det er kaldt
28. november 2018
Jogging som trening
Jogging som trening
28. november 2018

Kaffe før trening

Kaffe før trening

Stock.adobe.com

Kaffe før trening

Kaffe før trening. Lær mer om hvilken effekt kaffe kan ha på din trening, og om du bør drikke kaffe før trening.

Kaffe før du skal trene

Undersøkelser har vist at koffein som finnes i kaffe kan bidra til å styrke hjertet og musklene ved at det gjør sukker mer tilgjengelig i blodet og musklene, men spørsmålet er om det gjør deg til en raskere og mer utholdende løper.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvilken effekt kaffe kan ha på din trening.

Effekt av kaffe når du trener

De fleste av oss har vel kjent den oppkvikkende effekten kaffe kan ha, spesielt om morgenen, og det kan ha med koffeinet i kaffen å gjøre. Men selv om koffeinet i kaffen tilsynelatende kan bidra til å gjøre sukker mer tilgjengelig i blodet og muskulaturen, finnes det mange stoffer i kaffen som motvirker denne effekten. Så kaffen vil dessverre ikke gjøre deg til en bedre løper. For å få fordeler av koffeinet, må det inntas som rent koffein, og da er vel noe av hensikten borte. Det du må være oppmerksom på, er at koffein hemmer insulinfølsomheten, som kan gjøre at musklene blir dårligere til å fylle opp igjen glykogenlagrene etter trening. Av den grunn bør du innta lite kaffe dagen før trening med høy intensitet, slik at musklene kan fylle seg opp med karbohydrater.

Kaffe kan ha en lindrende effekt

En studie publisert i International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism, antyder at koffein kan bidra til å lindre smerte i lårmuskulaturen. Forskerne lot studenter gjennomføre sykkeltrening på 30 minutter, og disse var delt inn 2 grupper, der den ene gruppen drakk kaffe, mens den andre gruppen ikke drakk kaffe. Begge grupper rapportere reduksjon i smerte når de inntok koffein. Undersøkelsen ble gjennomført med koffeinpiller og placebopiller. Det er likevel usikkert om reduksjon i ubehag kan føre til økt prestasjonsevne.

Ulemper med å drikke kaffe

Negative bivirkninger som hodepine og søvnforstyrrelser kan forekomme. Det er derfor viktig å være oppmerksom på virkningen av kaffe og tilpasse inntaket etter egen tåleevne.

Kaffe før trening

Selv om kaffe kanskje ikke har noen prestasjonsfremmende effekt, kan kaffe være oppkvikkende før trening. Spesielt dersom du trener om morgenen, kan kaffe være oppkvikkende. Men alt med måte.

Relaterte artikler:

Balansert kosthold når du trener løping

Inntak av protein når du trener løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *