13 km tempotrening med moderat intensitet
13 km tempotrening med moderat intensitet
13. desember 2018
Trene eller hvile
Trene eller hvile
14. desember 2018
Jogging i 50 minutter

Stock.adobe.com

Jogging i 50 minutter

Jogging i 50 minutter. Denne treningsøkta gjennomførte jeg restitusjonstrening med rolig jogging i 50 minutter. 

Mål med treningsøkt

Målet med treningsøkta var å få en rolig gjennomkjøring etter tempotrening dagen før, for friske opp muskulaturen i beina. 

Restitusjonstrening etter trening med høy intensitet

Restitusjonstrening med løping skal alltid gjennomføres med svært lav intensitet. Hele poenget med løpetrening i denne sonen er at kroppen og muskulaturen fortsatt skal restituere og reparere seg selv når du trener helt rolig. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte: 

Denne joggeturen ble gjennomført i et rolig tempo. Samtidig som jeg gjennomførte denne restitusjonstreningen, trente jeg litt på teknikk, ved at jeg prøvde å øke stegfrekvensen mens jeg løper. Jeg fant ut at jeg har en stegfrekvens som ligger på omtrent 160 steg i minuttet. Ideelt sett burde stegfrekvensen per minutt vært mellom 170-180 steg i minuttet, og dette er noe jeg kommer til å trene på fremover. 

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km under 50 min

Jogging for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *