Jogging fart

0
53
Jogging fart
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Jogging går tregere og er mindre intenst enn å løpe. De viktigste forskjellene er tempo og intensitet. Lær mer om fart når du jogger.

En definisjon av joggehastighet er 6 til 10 km per time (km/t), mens løping kan defineres som 10 km/t eller mer. Fortsett å lese for å lære mer måter å finne ut ditt joggetempo.

Hvordan føles joggetempo?

Generelt krever jogging mer innsats og bør gå raskere enn gåtempoet ditt. Du kan forvente å ikke kunne si mer enn noen få ord mens du er i bevegelse. Men dette nivået av innsats vil føles annerledes fra person til person, avhengig av formnivå og fysisk styrke.

Jogging på tredemølle vs utendørs jogging

På tredemølle krever jogging mindre innsats. Du løfter beina fra beltet uten skikkelig fraspark, og det er færre variabler, som luftmotstand. Med mindre luftmotstand, trenger du ikke å arbeide mot den ekstra kraften. Så på en tredemølle kan du bevege deg i et tempo på 6 til 10 km uten å anstrenge deg så mye som du ville gjort når du jogger utendørs. Men både jogging ute og tredemøllejogging har sine fordeler. Begge er god, aerob trening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Joggefart basert på hjertefrekvens

Pulsen din kan hjelpe deg med å bestemme hva din gjennomsnittlige joggehastighet skal være.

Pulsen er antall ganger hjertet ditt slår på ett minutt. Den måler intensiteten på treningen. Jo hardere du trener, jo flere slag banker hjertet ditt i minuttet. Dette er fordi hjertet ditt trenger å pumpe mer blod og oksygen til fungerende muskler.

Avhengig av ønsket trening, bør pulsen øke med en viss prosentandel. Dette kalles din hjertefrekvens. For å oppnå høy intensitet, bør hjertefrekvensen være 70 til 85 prosent av din maksimale hjertefrekvens. Tilsvarende vil trening med lav intensitet være 50 til 65 prosent av maksimal hjertefrekvens tilsvare joggefart.

Beregning av pulssoner

Din pulssone har en øvre og nedre grense. For å beregne din maksimale hjertefrekvens, trekk alderen din fra 220 (220-alder).

For eksempel har en 35 år gammel person en maksimal hjertefrekvens på 220 minutter minus 35, eller 185 slag i minuttet. Pulssoner for joggefart finner du da ved følgende formel: 185*0,5 og 185*0,65, som tilsvarer en puls på 93 til 120 per minutt.

Relaterte artikler:

Joggekalkulator for å beregne tid, fart og distanse

Hvor effektivt er jogging

Annonse fra X-LIFE