20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Jogge gravid

Å være aktiv under graviditet kan øke energien din, forbedre humøret ditt og redusere risikoen for komplikasjoner, men er det trygt å jogge under graviditet?

Jogging kan være trening med høyere intensitet, så naturlig nok kan du være litt nølende med å fortsette med det under graviditeten. Den gode nyheten er imidlertid at du ikke trenger å legge vekk løpeskoene – i det minste ikke ennå.

Er det trygt å jogge under graviditet?

Velmenende venner og familie kan advare mot å løpe. Noen kan stille spørsmål om intensitetsnivået kan indusere tidlig fødsel, eller verre, forårsake graviditetskomplikasjoner. Og hvis du hele tiden blir matet av denne frykten eller blir utspurt av andre, kan du av overdreven forsiktighet slutte å løpe.

Å løpe vil ikke føre til abort eller skade babyen din. Så hvis du var en løper før graviditet, er det helt greit å fortsette treningsrutinen. Når det er sagt, kan det hende du må ta noen forholdsregler.

Hva om du ikke var løper før graviditet, kan du begynne å løpe nå?

Hvis du ikke trente før graviditet, kan det medføre fordeler å innlemme fysisk aktivitet i din daglige rutine. Imidlertid er graviditet ikke tiden for å begynne å løpe. Kroppen din jobber allerede hardere og gjennomgår mange endringer. Å starte med intens trening gir mer fysisk stress, noe som ikke er ideelt. I stedet velger du lettere treningsøkter, som forsiktig aerobics, gå turer, yoga eller bruk av tredemølle eller elliptisk maskin i lav hastighet. For å utvikle en treningsrutine, start sakte og øk lengden og intensiteten på treningsøktene dine gradvis. Gå for eksempel 5 minutter om dagen, og øk deretter til 10 minutter, 20 minutter og 30 minutter.

Relaterte artikler:

Trening etter graviditet

Styrketrening for gravide

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE