Jern i egg

0
73
Jern i egg

Sist oppdatert

Egg kan gi en rekke helsemessige fordeler, og også bidra til at du får i deg nok jern.

Hvorfor du bør spise egg

  • Sterke muskler: Proteinet i egg hjelper til med å opprettholde og reparere kroppsvev, inkludert muskler.
  • Hjernehelse: Egg inneholder vitaminer og mineraler som er nødvendige for at hjernen og nervesystemet skal fungere effektivt.
  • Energiproduksjon: Egg inneholder alle næringsstoffene som kroppen trenger for å produsere energi, inkludert jern.
  • Et sunt immunsystem: A-vitamin, vitamin B-12 og selen i egg er nøkkelen til å holde immunforsvaret sunt.
  • Lavere risiko for hjertesykdom: Kolin i egg spiller en viktig rolle i å bryte ned aminosyren homocystein, noe som kan bidra til hjertesykdommer.
  • Et sunt svangerskap: Egg inneholder folsyre, som kan bidra til å forhindre medfødte funksjonshemminger, for eksempel spina bifida.
  • Øyens helse: Luteinet og zeaxanthin i egg bidrar til å forhindre makuladegenerasjon, den viktigste årsaken til aldersrelatert blindhet. Andre vitaminer i egg fremmer også godt syn.
  • Vekttap og vedlikehold: Proteinet i egg kan hjelpe folk til å føle seg mette lenger. Dette kan redusere trangen til å snacks og redusere en persons samlede kaloriinntak.
  • Hudhelse: Noen vitaminer og mineraler i egg bidrar til å fremme sunn hud og forhindrer nedbrytning av kroppsvev. Et sterkt immunsystem hjelper også en person med å se og føle seg vel.

For å oppleve helsemessige fordeler ved egg, bør en person spise dem som en del av et balansert kosthold.

Ernæring, vitaminer og mineraler i egg

Ett medium kokt eller posjert egg som veier 44 g gi følgende næringsstoffer:

  • Energi: 62,5 kalorier
  • Protein 5,5 gram (g)
  • Totalt fett: 4,2 g, hvorav 1,4 g er mettet
  • Natrium: 189 milligram (mg)
  • Kalsium: 24,6 mg
  • Jern: 0,8 mg
  • Magnesium 5,3 mg
  • Fosfor: 86,7 mg
  • Kalium: 60,3 mg
  • Sink: 0,6 mg
  • Kolesterol: 162 mg
  • Selen: 13,4 mikrogram (mcg)
  • Lutein og zeaxanthin: 220 mcg
  • Folat: 15,4 mcg

Jern i egg

Mange animalsk proteiner har jern, inkludert eggeplommer (1 mg i to store eggeplommer). Egg er også en kilde til vitamin A, B, E og K. Eggehvite og eggeplomme er begge rike proteinkilder. Rundt 12,6% av den spiselige delen av et egg er protein.

Medicalnewstoday.com

Relaterte artikler:

Lite jern symptomer

Asiatisk nudelsalat med egg og peanøttdressing

Lavt jernlager og trening