Intervalltrening øvelser

0
135
Intervalltrening øvelser

Lær mer om hvilke øvelser med intervalltrening du kan gjennomføre for å ha best mulig effekt ut av intervalltreningen.

Hva er intervalltrening

Intervalltrening kan være kortere eller lengre perioder der du løper med moderat til hard intensitet, med tilpassede pauser mellom hvert intervall. Du kan ha aktiv hvile der du går eller jogger i pausene eller holde deg i ro.

Korte og lang intervaller

For nybegynnere kan det være lurt å starte med kortintervall, fordi kortintervaller gir mindre belastning og kan være mer motiverende å gjennomføre. Likevel gir kortintervaller god treningseffekt i og med at de ofte blir gjennomført med høy intensitet. Langintervaller kan være effektivt når du trener for langdistanse.

Øvelser med intervalltrening

Det finnes en intervalløvelser du kan gjennomføre, og som du kan gjennomføre i varierende lengde, avhengig av hva som er formålet med intervalltreningen. Du kan gjennomføre klassisk intervall i varierende lengde eller pyramideintervall. Varianter av pyramideintervall kan være stigende eller synkende. Du kan trene motbakkeintervall, som kan gjennomføres i motbakker med 5-7 graders stigning.

Intervalltrening øvelser

Velg intervalltrening øvelser ut fra hva som er formålet ditt med intervalltreningen. Den beste treningseffekten kan du få ved å trene varierte former for intervall, med vekslende intensitet. Progressiv intervalltrening er å anbefale, der du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste.

Relaterte artikler:

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Effektiv intervalltrening for løpere