Trening om vinteren
Trening om vinteren
29. oktober 2018
Trening med lav intensitet om vinteren
Trening med lav intensitet om vinteren
29. oktober 2018

Intervalltrening om vinteren

Intervalltrening om vinteren. Lær deg hvordan, hvor mye og med hvilken intensitet du kan gjennomføre intervalltrening om vinteren.

Trene intervall om vinteren

Selv om vinteren kan være en passende tid å gå noe ned på trening med høyere intensitet, vil det for mange løpere fremdeles være aktuelt å gjennomføre løpetrening med moderat til hard intensitet. Variert intervalltrening om vinteren med vekslende intensitet kan være én måte å gjennomføre trening med høyere intensitet.

I denne artikkelen vil du lære mer om intervalltrening om vinteren, og hvor mye og med hvilken intensitet du kan trene intervall.

Hvor mye intervalltrening vinteren

Hvor mye intervalltrening du bør gjennomføre om vinteren vil henge sammen med hvor mye trening du gjennomfører med lav intensitet. Trening med lav intensitet bør utgjøre så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden, og om vinteren kan denne andelen kanskje være enda større. Trener du 4-5 ganger hver uke, kan intervalltrening om vinteren være én av disse treningsøktene, og kan utgjøre omtrent en femtedel av treningen med moderat til hard intensitet. Dersom du ikke har trent noe særlig løping med høyere intensitet før vinteren kommer, kan det være at du kan starte opp med fartslek, slik at du får en gradvis tilvenning til løping med høyere intensitet.

Med hvilken intensitet du kan trene intervall om vinteren

Du må bør gjennomføre progressiv intervalltrening om vinteren, der du øker intensiteten gradvis gjennom intervallet, og fra ett intervall til det neste. Dette er en smart måte å få en jevn fordeling av intensitet gjennom hele intervalltreningen. Kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning, noe som kan redusere risikoen for skader, og du unngår å trene for mye med for hard intensitet. Blir det kaldere enn minus femten grader, bør du unngå å trene med for høy intensitet. Trener du mye med høy intensitet i streng kulde, drar du mye kald luft ned igjennom luftveiene og inn i lungene. Det kan føre til plager i luftveiene, og også til astma. Intervalltrening i streng kulde bør derfor gjennomføres med noe lavere intensitet.

Hva du kan gjennomføre av intervalltrening om vinteren

Du bør trene variert intervalltrening gjennom hele vinteren. Veksle mellom å løpe kortintervall og langintervall, og legg også inn treningsøkter med pyramideintervall. Om vinteren kan det også være smart å trene intervaller i motbakker, for at du skal øke styrken i beina, og få trent opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi. Trenger du en gradvis tilvenning til intervalltrening om vinteren, kan du trene intervall i faser, der du starter med kortintervall, og øker lengden på intervallene du trener utover vinteren. Trener du mot en bestemt distanse neste sesong, kan du også planlegge og gjennomføre intervalltreningen etter målet du har med denne distansen. Nybegynnere kan starte med kortintervaller med høy intensitet og tilpassede pauser. Når formnivået blir bedre kan man øke lengden på intervallene.

Intervalltrening om vinteren

Det er ingen grunn til å legge fartstreningen på hylla selv om vinteren er kommet. Ønsker du å gjennomføre fartstrening, kan intervalltrening om vinteren sørge for at du opprettholder farten gjennom hele vinterhalvåret for å ha et bedre treningsgrunnlag når våren kommer. Pass på at du ikke trener med for hard intensitet når det streng kulde, men heller senker intensiteten noe. Gjennomføre variert intervalltrening, og legg gjerne inn en intensiv periode med motbakkeintervall i løpet av vinteren.

Relaterte artikler:

Effektiv løpetrening ute om vinteren

Trening om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *