Intervalltrening med langintervall

0
205
Intervalltrening med langintervall

Lær hvordan du kan trene langintervaller for å bli en raskere og mer utholdende løper.

Trene langintervall

Å trene langintervaller kan være en effektiv trening som øker din aerobe kapasitet og evne til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Dette er viktige egenskaper du kan dra nytte av uavhengig av om du trener for en bestemt distanse eller trener for å bli i bedre form. Har du liten eller ingen erfaring med langintervaller, kan du starte med intervaller som ikke er for lange og med få repetisjoner, og ha en gradvis økning i hvor mye du trener.

Kjøp tilgang til dette treningsprogrammet! (testlenke)

[restrict]

Hvordan trene langintervaller

Når du skal trene langintervaller, er det viktig at du tilpasser intensitet, lengden på intervallene, pauser og antall repetisjoner etter ditt formnivå. Du bør også tenke igjennom hvor ofte du skal løpe langintervall. Målet bør være å trene progressive langintervaller, der du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Da må du disponere kreftene med tanke på hvor lange intervallene er, og hvor mange repetisjoner. Progressiv intervalltrening kan gi deg bedre treningseffekt og redusere risikoen for skader, og det kan være mer motiverende å trene intervall på denne måten, fordi du ikke trener for mye med for høy intensitet. Lengden på intervallene kan variere alt fra 800-1500 meter, og pausene må ses i sammenheng med hvor lange intervaller du løper og ditt formnivå. Nybegynnere bør ha noe lenger pauser, slik at pulsen går ned mellom hvert intervall. Ha en gradvis økning i hvor mange repetisjoner du gjennomfører med langintervall. Hvis du i tillegg trener kortintervall, kan du trene langintervall og kortintervall annenhver uke, avhengig av annen løpetrening du gjennomfører i løpet av en uke.

Relaterte artikler:

Typer intervalltrening

Intervalltrening for 10 km

[/restrict]