Intervalltrening med høy intensitet

I

Lær mer om hvor høy intensitet du bør og kan trene intervaller med, og hvordan du kan bruke pulssoner for å gjennomføre intervalltrening med riktig intensitet.

Intensitet på intervalltrening

Intervalltrening er trening med høyere intensitet, men ikke hardere enn at du holder deg innenfor anaerob terskel. Går du over denne terskelen når du trener intervaller, vil du raskt merke en opphopning av melkesyre i muskulaturen, og du blir etterhvert nødt til å senke farten. Trener du intervaller i terskelfart, er det fort gjort å gå over denne grensen, spesielt hvis du har liten erfaring med å trene på terskel. Da er det bedre å trene intervaller med litt lavere intensitet, for å ha bedre effekt ut av intervalltreningen.

Trene med pulssoner

Du kan fint trene intervaller uten å bruke pulsklokke, men da bør du kjenne til hvor dine grenser går. Trener du med pulssoner, kan du enkelt måle med hvilken intensitet du løper intervaller. Det finnes effektive verktøy du kan bruke for å beregne din pulssoner, og et av dem er Karvonen pulsskalkulator. Denne kalkulatoren estimerer dine pulssoner raskt, basert på din hvilepuls og makspuls.

Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

Karvonen pulskalkulator beregner dine pulssoner ut fra følgende formel:

((HRmakspuls − HRhvilepuls) × % intensitet) + HRhvilepuls

Legg inn hvilepuls og makspuls i kalkulatoren nedenfor, for å beregne din pulssoner. Hvilepulsen finner du enkelt ved å måle antall pulsslag i ett minutt om morgenen, før du står opp. Makspuls kan du finne ved å trekke alder fra 220 (220 – alder).

Ut fra resultatene du får, kan du trene intervaller i pulssonene 70-80 prosent av makspuls, og 80-90 prosent av makspuls. Når du trener progressive intervaller, vil pulsen din typisk ligge i disse to sonene. Test for å finne ut om intervalltrening er gjennomført i disse sonene, og om nødvendig gjør nødvendige justeringer.

Relaterte artikler:

Intensitet på terskeltrening

Hvordan trene med hard intensitet

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg