Hvordan gå ned i vekt med løpetrening
Hvordan gå ned i vekt med løpetrening
19. juni 2018
Langturer for 5 km under 22 min
Langturer for 5 km under 22 min
20. juni 2018

Intervalltrening med aktiv pause

Intervalltrening med aktiv pause

Intervalltrening med aktiv pause

Intervalltrening med aktiv pause. Denne treningsøkta ble gjennomført med lange intervaller med jogging som «pause» mellom hvert intervall.

Intervalltrening

Intervalltrening er løping med høy intensitet i kortere eller lengre perioder, med relativt korte pauser mellom hvert intervall. Intervalltrening er en effektiv måte å forbedre din aerobe kapasitet, noe du vil lære mer om hva er i neste kapittel. Å trene intervaller er effektiv trening for å bygge opp din fart og utholdenhet for løping.

Lange intervaller

Å trene langintervall er effektiv kondisjonstrening som vil gjøre deg mer utholdende som løper. Når du kombinerer denne typen intervall med kortintervaller, vil du være i bedre stand til å holde en høyere fart over et lengre tidsrom. Intervalltreningen vil være med på å øke din aerobe kapasitet, der du øker ditt maksimale oksygenopptak. Etter hvert vil du kunne løpe fortere over lengre tid, uten at løpetreningen blir anaerob.

Målet med treningsøkta

Målet med intervalltreningen denne treningsøkta var som nevnt over å øke aerob kapasitet, men ikke løpe hardere enn at jeg kan løpe i et kontrollert tempo, med ikke alt for høy intensitet.

Gjennomføring av treningsøkta

Følgende løpetrening ble gjennomført denne treningsøkta:

Intensiteten på intervallene lå mellom 75-83% av maks de 3 første intervallene, mens pulsen lå noe høyere for de 3 siste intervallene. Aktiv pause mellom hvert intervall bidro til at pulsen aldri gikk under 70% av makspulsen. Dermed gikk pulsen raskt opp i hard intensitet kort tid etter at nytt intervall ble startet.

Evaluering av treningsøkta

Denne treningsøkta gikk som planlagt. Målet om å løpe kontrollert med ikke altfor hard intensitet, ble nådd. Selv om store deler av intervallene ble gjennomført med hard intensitet, var det likevel ikke for hardt. Jeg følte at jeg hadde mye mer å gi selv etter 6×6 minutters intervall.

Relaterte artikler:

Intervalltrening for å løpe maraton under 3 timer

Progressiv intervalltrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *