Intervalltrening – ikke for alle?

0
28
Intervalltrening - ikke for alle

Begrepet intervalltrening kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på mange, og det kan være av dårlige erfaringer eller myter rundt det å trene intervall.

Intervalltrening – bare for de tøffe?

Det er ikke tilfeldig at intervalltrening har dårlig klang hos mange løpere, og for den saks skyld, også de som ikke trener løping. Intervalltrening blir ofte forbundet med knallhard trening, gjerne til man velter rundt i grøfta og spyr. Det finnes fremdeles noen som trener intervall på denne måten, men de blir stadig færre. Det finnes oppfatninger om at intervalltrening er bare de godt trente og de som har en vilje stål. Det er langt fra sannheten om intervalltrening. Intervalltrening kan være effektiv trening for de aller fleste som løper.

Passe hard intervalltrening

Hva er passe hardt? Intervalltrening kan du gjennomføre komfortabelt hardt, som betyr at du ikke trener hardere enn at du har full kontroll på gjennomføring av intervalltreningen. Komfortabel hard intervalltrening skal ikke være hardere enn at du fint hadde greid 1-2 intervaller til. For at du skal greie å gjennomføre passe hard intervalltrening, bør du vite noe om dine grenser. Du bør vite noe om med hvilken intensitet du skal gjennomføre intervalltreningen, slik at du ikke gjennomfører for harde intervaller. For at det skal være enklere for deg å løpe intervaller som ikke blir for harde, kan du gjennomføre intervallene progressivt. Da øker du intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Ved å trene intervall på denne måten kan du ha en bedre effekt ut av intervalltreningen, fordi du disponerer kreftene mer riktig. Skaderisikoen kan også bli lavere, i og med at du ikke trener for lenge med for hard intensitet.

Intervalltrening med pulssoner

For at du skal være bevisst med hvilken intensitet du skal trene intervaller, kan det være lurt å vite noe om dine pulssoner. Pulssoner er med hvilken intensitet du skal gjennomføre løpetrening. Selv om det finnes forskjellige inndelinger av pulssoner, er det ikke uvanlig å operere med forskjellige (Polar). Nedenfor kan du regne ut dine pulssoner med Karvonen kalkulator.

Legg inn hvilepuls og makspuls. Hvilepulsen finner du enkelt ved å telle pulsslag i 10 sekunder og gange med 6 for å få antall pulsslag per minutt. Gjør det om morgenen før du står opp av senga. Makspulsen kan du finne ved å trekke alder fra 220 (220 – alder). For en mer nøyaktig måling, kan du få utført det på et treningssenter eller andre steder som utfører denne type målinger.

Intervalltrening er for alle

Intervalltrening er for alle når intervallene blir gjennomført på en måte som speiler formnivået ditt. Trene komfortabelt hardt, både for å få best mulig treningsutbytte og redusere risikoen for skader, og for å trene på en mest mulig motiverende måte.

Relaterte artikler:

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Få bedre kondisjon med effektivt intervalltrening