Intervalltrening for maraton

0
406
Intervalltrening for maraton
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Lær mer om hvordan du kan komme i toppform til maraton med effektive måter å trene intervall.

Trene intervaller for maraton

Enten du trener for å fullføre eller løpe ditt beste maraton, kan variert intervalltrening gjøre deg raskere og mer utholdende på distansen. I tillegg til langturer, tempotrening og annen trening med lav intensitet, kan intervalltrening for maraton øke kvaliteten på treningen, og gjøre deg bedre forberedt for distansen. Du bør veksle mellom kortintervall og langintervall når du trener til maraton. Periodiserer du treningsprogrammet, kan det være hensiktsmessig å vektlegge kortintervaller i en tidligere fase av treningsprogrammet, og gradvis trene lenger intervaller utover i treningsperioden.

Hvordan trene intervall for maraton

All intervalltrening du gjennomfører maraton, bør være rettet inn mot distansen du trener. Også kortintervaller for maraton, kan ha en misjon i form av at du trener opp hurtighet, som kan være viktige for å takle temposkiftninger underveis i løpet, og for å ha en sterk avslutning på løpet. Ved å periodisere intervalltreningen, ved at du starter med kortintervallene, vil du ha en mer naturlig progresjon over til å løpe lenger intervaller. Det betyr ikke at du skal la være å løpe langintervaller i en tidlig fase av treningsprogrammet, heller at hovedvekten kan ligge på kortintervall. Ved å trene intervaller på denne måten, vil du gradvis sterkere og raskere, og i bedre stand til å takle økt belastning. Dette kan bidra til å redusere risikoen for skader.

Intervalltrening for maraton

Intervalltrening kan du i hvert fall i perioder, trene 1-2 ganger hver uke. Variere med tanke på hva du trener av intervall, og med hvilken intensitet. Gjennomføre intervalltreningen progressivt, ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Det kan redusere skaderisikoen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Relaterte artikler:

Maratonspesifikk tempotrening

Typer intervalltrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!