Intervalltrening for halvmaraton under 1.45

0
124
Intervalltrening for halvmaraton under 1.45

Lær mer om hvordan du kan trene intervaller for å løpe halvmaraton under 1.45, og hvordan estimere fart på intervallene med VDOT kalkulator.

Halvmaraton under 1.45 med intervalltrening

For å trene opp fart for halvmaraton og øke din aerobe kapasitet og styrke, trenger du å gjennomføre løping med høyere intensitet. Da kan variert intervalltrening med korte og lange intervaller være effektiv trening. For at du skal ha en best mulig effekt, kan gjennomføre intervalltreningen progressivt og ha en gradvis økning i hvor mye intervall du trener i løpet av treningsprogrammet ditt.

Progressiv intervalltrening for halvmaraton under 1.45

Progressiv intervalltrening for å løpe halvmaraton under 1 time og 45 minutter betyr at du skal du øke farten og intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Å trene intervall på denne måten gjør at kroppen din får en gradvis tilvenning til økt intensitet. Muskulaturen blir smidig og varm før du begynner å ta skikkelig i, noe som bidrar til at du får bedre effekt ut av intervalltreningen. Progressiv intervallintervalltrening kan dermed også redusere risikoen for skader.

Intensitet på intervaller for halvmaraton under 1.45

Når du trener intervall, bør intensiteten på intervallene naturlig veksle mellom moderat til hard intensitet. Selv om intervalltrening kan gjennomføres med høy intensitet, skal ikke intensiteten overstige din anaerobe terskel, for å unngå en opphopning av melkesyre i muskulaturen din. På det høyeste kan intensiteten ligger på terskel eller noe under.

Estimere hastighet på intervalltrening for halvmaraton

Dersom du ønsker å beregne treningshastigheter for intervalltrening når du trener for å løpe halvmaraton under 1 time og 45 minutter, kan du bruke en VDOT kalkulator. Løpekalkulatoren gir deg et VDOT nummer som er mål på ditt formnivå, basert på en distanse du har løpt nylig. Basert på tiden du har brukt på distansen, gir kalkulatoren deg en estimert tid på en rekke kjente distanser, og treningshastighet på blant annet intervalltrening.

RunCulator

Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ i RunCulator nedenfor, og legg inn halvmaratondistanse og tiden du brukte på løpe. Velg fanen ‘Hastighet på trening’ og se hvilken estimert fart du kan holde på 400 meter og 1000 meter intervaller. Test ut for å kvalitetssikre at disse hastighetene er i samsvar med en intensitet tilsvarende moderat til hard, og justere farten om nødvendig.

[advanced_iframe id=»iframe1″ name=»iframe1″ width=»100%» height=»2150″]https://spurt.no/lopekalkulatorer[/advanced_iframe]

Relaterte artikler:

RunCulator

Treningsprogram for å løpe halvmaraton under 1.45