Intervalltrening for Fjellmaraton

0
153
Intervalltrening for Fjellmaraton

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre variert intervalltrening, for at du skal bli raskere og bedre til å takle temposkiftninger når du løper Fjellmaraton.

Trene intervall for Fjellmaraton

Når du skal løpe halvmaraton eller maraton under Fjellmaraton, vil det kreve at du er godt forberedt med tanke på trening med lav og moderat til hard intensitet. Intervalltrening for Fjellmaraton blir da trening med moderat til hard intensitet. Løypene i Fjellmaraton er krevende, med mye opp og ned, noe som vil kreve mye av deg som løper med tanke på styrke, hurtighet og utholdenhet. I motbakkene trenger du styrke og utholdenhet, mens du må ha evnen til å slå om takten når du skal løpe ned igjen. Variert intervalltrening kan bidra til at du løper raskere både i motbakker og nedoverbakker.

Hvordan trene intervall for Fjellmaraton

Du bør veksle mellom lange og korte intervaller for Fjellmaraton, og denne treningen bør du gjennomføre i kupert terreng, som motbakketrening og i nedoverbakker. Ved å trene intervaller som simulerer terrenget du skal løpe Fjellmaraton, kan det gjøre deg bedre i stand til å gjennomføre ditt beste halvmaraton eller maraton.

Kortintervaller kan du trene i motbakker med 5-7 graders stigning, med en lengde på alt fra 30-150 meter. Siden intervallene er korte, kan disse bli løpt med hard intensitet, men ikke så hardt at du går over til å trene anaerobt. En fin måte å regulere intensiteten på, er å løpe kortintervallene progressivt raskere, og avslutte løpene på terskel. Jogge rolig ned igjen som pause mellom hvert intervall.

Langintervaller kan du også løpe i bakker med god stigning, og det gjør ingenting om det flater ut i partier av motbakketreningen. Lengden på lange bakkeintervaller kan være alt fra 400-2000 meter, avhengig av formnivå. Når du løper såpass lenge i motbakker, er det viktig at du disponerer kreftene, slik at du holder gjennom hele intervallet. I likhet med kortintervaller, har du rolig jogg ned igjen som pause mellom hvert intervall.

Intervalltrening for Fjellmaraton

Selv om du utelukkende kan trene intervaller i motbakker for Fjellmaraton, kan det være greit å brekke opp treningen med intervalltrening på flatmark. Intervalltrening kan du gjennomføre ukentlig gjennom hele treningsprogrammet ditt for Fjellmaraton, og kombinere denne treningen med tempotrening, langturer og annen trening med lav intensitet.

Hvordan trene til Fjellmaraton

Trene til maraton med bakkeintervaller