Intervalltrening – en velsignelse eller forbannelse?

0
40
Intervalltrening - en velsignelse eller forbannelse

Intervalltrening er hva du gjør det til. Du kan trene så hardt at du ligger i grøfta og spyr, eller trene intervaller kontrollert, komfortabelt hardt. Hva foretrekker du?

Intervalltrening – en forbannelse?

For en del løpere kan intervalltrening være et enten eller. Enten skal intervallene gjennomføres med en viss intensitet (gjerne altfor hardt). Hvis det ikke går, så blir det et nytt forsøk noen dager senere. Noen som kjenner seg igjen? Løpere har gjerne en forventning om hvordan du en god treningsøkt skal forløpe (i dette tilfellet intervaller) og når man ikke når disse forventningene, kan treningsøkta gjerne bli definert som mislykket. Det skal mye til for å ha en optimal intervalløkt, i den forstand at du greier å tyne ut det du har og sette ned pers på intervalltreningen. Å trene på denne måten bygger ikke opp din motivasjon for trening, og definitivt ikke intervalltrening. Verre enda er det at formen ikke blir nevneverdig bedre av trene på denne måten.

Intervalltrening – en velsignelse?

Noen vil kanskje mene (og med rette) at det for drøyt å kalle intervalltrening en velsignelse. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det vil det å trene intervaller koste deg noe. Pulsen kommer opp og du vil antakelig kjenne på et visst ubehag. Uansett, det er forskjell på ubehaget kan være å løpe i perioder med høyere puls, og det å trene intervaller til du spyr. Stor forskjell vil antakelig mange mene. Når du trener intervaller komfortabelt hardt, løper du intervaller i et tempo du greier å holde uten alt for store problemer, og du greier å gjennomføre alle repetisjoner du har satt deg som mål å gjennomføre. Progressiv intervalltrening ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste, gjør at kroppen får en gradvis tilvenning til høyere belastning. Du får en tilvenning til å trene med hardere intensitet, ikke bare fysisk, men også mentalt. Effekten av intervalltreningen blir bedre, og du reduserer på samme tid også risikoen for skader.

Hva er intervalltrening for deg?

Hvilket forhold har du til intervalltrening? Det er ikke sikkert du opplever intervalltrening som hverken en velsignelse eller forbannelse, men det som er sikkert er at det å gjennomføre intervalltrening på gamlemåten er en måte å trene på som selv de mest hardbarka løperne har en viss aversjon mot å gjennomføre. Når vi i tillegg vet at restitusjonstiden når du trener knallhard intervalltrening er mye lenger, og du har en mye høyere risiko for å bli skadet, taler det ikke til fordel for den harde intervalltreningen. For at du skal ha maksimalt treningsutbytte av hard intervalltreningen, vil restitusjonstiden bli såpass lang at det ubønnhørlig vil gå ut over annen løpetrening du skal gjennomføre i løpet av en uke. Da er det bedre å gjennomføre intervalltrening passe hardt. Hardt nok til at øker din aerobe kapasitet og blir raskere til å løpe, men ikke hardere enn at du faktisk har lyst til å løpe intervall igjen neste uke.

Relaterte artikler:

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening

Den beste intervalltreningen for nybegynnere