Intervalltrening – den enkle måten

0
35
Intervalltrening - den enkle måten

Ingen liker å ha det vondt, selv ikke de mest hardbarka løperne som tilsynelatende tar den helt ut. Hvorfor gjøre det vanskelig når du kan gjøre det enkelt?

Intervalltrening – det enkle er det beste

Det er ikke nødvendig å komplisere noe som i utgangspunktet er enkelt. – Enkelt? sier du kanskje. Intervalltrening er alt annet enn enkelt! Det kan være den gjengse oppfatningen til veldig mange. Intervalltrening er vondt, skal være vondt. Du har ingen treningseffekt hvis du ikke tar deg helt ut når du trener intervall. Dette er myter. Du skal ikke trene intervall til du ruller rundt i grøfta. Ja, du skal ha opp pulsen når du trener intervall. Det er noe av poenget med intervalltrening, at du skal øke din aerobe utholdenhet og kapasitet, og da må pulsen nødvendigvis opp. Men intensiteten du trener med skal ikke være hardere enn det du er komfortabel med, og greier å holde gjennom hele den planlagte intervalløkta. Trener du for hardt, vil det gå ut over kvaliteten på treningen. Restitusjonstiden blir lenger, og du øker risikoen for skader.

Hvor mye orker du?

Du må finne dine grenser for hva du tåler når du trener intervaller, men du skal uansett ikke trene hardere enn at du går over til å trene anaerobt. Du skal ikke grue deg til en intervalltrening. Gjør du det, trener du sannsynligvis for hardt. For harde intervalløkter kan tære hardt på motivasjonen din. Ikke bare for intervalltrening, men også for andre måter å trene løping på. Så hvor hard intervalltrening du orker, handler ikke bare om hvor mye du greier å mobilisere av krefter, men like mye om hva som er smart. Husk at du ikke bare skal orke å trene intervall i noen uker og måneder. Du skal gjøre det regelmessig så lenge du trener løping. Orker du det?

Den enkle måten å trene intervaller

Trene intervaller med utgangspunkt i eget formnivå, og husk at intervalltrening sammen med annen løpetrening med høyere intensitet ikke bør overstige mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden, kanskje også enda mindre. Vær realistisk med tanke på hvor mange og lange intervaller du skal løpe, og med hvilken intensitet. Husk at dagsform og når på året du trener intervaller kan ha stor innvirkning på gjennomføring. Det er ingen skam å gjennomføre en rolig løpetur i stedet for en intervalløkt, når du føler at formen ikke er på topp. Intervalltrening om vinteren er ikke tidspunktet for å sette nye rekorder. Trene intervaller progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor ett intervall, og fra ett intervall til det neste. Det gir best effekt, er mer motiverende og reduserer risiko for skader.

Relaterte artikler:

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

Progressiv intervalltrening