Intervalltrening? Den beste måten å trene intervaller

0
30
Intervalltrening Den beste måten å trene intervaller

Intervalltrening kan være meget effektiv trening som får deg i form som løper, men kan også føre til stagnasjon og skader dersom du trener feil. Lær deg den beste måten du kan trene intervaller.

Intervalltrening kan være himmel eller helvete

Intervalltrening er hva du gjør det til selv. Det kan være utrolig tilfredsstillende å ha gjennomført en intervalltrening der du føler du har gitt alt, men der du likevel har mer å gå på. Endorfinkicket kan være ubeskrivelig. Intervalltrening kan også være noe av det verste du kan gjennomføre, hvis du løper til melkesyra tar deg, og til slutt ruller rundt i grøfta og spyr. Trener du på grensen av hva du tåler, kan det sammenlignes med å balansere på en knivsegg; Det er ikke mye som skal til før du bikker over, og dermed risikere at du ikke har ønsket treningseffekt, og at du på sikt i verste fall pådrar deg skader. Du vil ha den beste måten å trene intervaller på, og det er å trene på en måte der du gradvis øker belastningen etter hvert som du blir i bedre form, at du til enhver tid har full kontroll på den intervalltreningen du gjennomfører.

Progressiv intervaller er den beste måten å trene på

Progressiv intervalltrening er når du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Progressive intervaller gir kroppen tid til å venne seg til økt belastning, noe som gjør at du får bedre effekt ut av treningen, fordi det blir enklere å disponere kreftene. Du vil også redusere skaderisikoen når du trener intervaller progressivt. Når du trener progressivt, vil du har mindre tid der du trener med hard intensitet, og mindre hard trening gjør at du restituerer raskere.

Trene intervaller komfortabelt hardt

Å trene intervaller komfortabelt hardt, innebærer at du ikke trener hardere enn at du har full kontroll på alle intervallene du trener innenfor en intervalløkt. I praksis betyr det at du må holde igjen når du trener intervaller, slik at du har nok krefter til ideelt sett løpe det siste intervallet raskest. Det greier du sjelden dersom du går for fullt fra første intervall.

Gjør intervalltreningen motiverende og lystbetont

Mange løpere har en tendens til å løpe intervaller alt for hardt. Myten om at intervalltrening skal gjøre vondt lever i beste velgående. Men sannheten om intervalltrening er at den ikke skal være hardere enn du tåler, og at du har lyst til å trene enda mer intervaller, vel og merke når du er ferdig restituert. Å gjøre intervalltreningen motiverende er den beste måten for å opprettholde lyst til å trene intervaller. Å trene til du stuper er ikke det. Slutt med det, nå. Du må være tålmodig, fordi du ikke blir i toppform over natta. Du må ta det gradvis i et tempo kroppen din bestemmer. Du skal også holde igjen litt i perioder du er i flytsonen, der du føler deg uovervinnelig. Bygge overskudd og bli en sterkere, raskere og mer utholdende løper der du kan.

Relaterte artikler:

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening

Den beste intervalltreningen for nybegynnere